MENCINTAI BENTUK CAPAL YANG DIPAKAI NABI S.A.W bukan sesat.

Lazada Malaysia

MENCINTAI BENTUK CAPAL YANG DIPAKAI NABI S.A.W.

73 ـ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ طَهْمَانَ ، قَالَ : أَخْرَجَ إِلَيْنَا أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ نَعْلَيْنِ جَرْدَاوَيْنِ ، لَهُمَا قِبَالانِ
فقَالَ : فَحَدَّثَنِي ثَابِتٌ بَعْدُ عَنْ أَنَسُ ، أَنَّهُمَا كَانَتَا نَعْلَيِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم

Isa Ibn Thohman r.a berkata : Anas ibn Malik r.a memperlihatkan kepada kami sepasang capal yang tidak berbulu yang mempunyai dua tali pengikat.Kemudian Tsabit r.a memberitahu : kedua Capal ini adalah kepunyaan Nabi s.a.w.

74 ـ حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ مُوسَى الأَنْصَارِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا مَعْنٌ ، قَالَ : حَدَّثَنَا مَالِكٌ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيُّ ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ جُرَيْجٍ ، أَنَّهُ قَالَ لابْنِ عُمَرَ : رَأَيْتُكَ تَلْبَسُ النِّعَالَ السِّبْتِيَّةَ ، قَالَ : إِنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَلْبَسُ النِّعَالَ الَّتِي لَيْسَ فِيهَا شَعَرٌ ، وَيَتَوَضَّأُ فِيهَا ، فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَلْبَسَهَا

Ubaid ibn Juraij berkata kepada Ibn Umar r.a : Aku pernah melihat engkau memakai Capal kulit yang tidak berbulu. Ibn Umar r.a berkata : Aku melihat Rasulullah s.aw memakai capal yang tidak berbulu dan bBaginda berwuduk dengannya.Oleh itu,aku suka memakainya.
————————————————————————————-

ٍSEDIKIT RENUNGAN:

1. Kedua hadis tersebut diriwayatkan dalam Kitab Syamail Muhammadiyyah – Imam Tarmizi.

RENUNGANNYA:
Hadis tersebut , yang pertama kenyataan dari Saidina Anas bin Malik r.a. dan yang kedua dari Saidina Abdullah bin Umar r.anhuma, akan memahamkan kepada kita bahawa capal yang dipakai oleh Baginda s.a.w berlainan dari yang biasa dipakai oleh Orang Arab Jahiliyyah dimasa Baginda s.a.w .

BEZANYA :
Capal Baginda s.a.w licin tidak berbulu sementara capal Arab Jahiliyyah berbulu .

FOKUSNYA:
Capal Nabi s.a.w tidak boleh disamakan bentuknya dengan capal yang dipakai Arab Jahiliyyah.

2. Pengakuan Saidina Ibnu Umar r.anhuma terhadap BENTUK Capal Nabi s.a.w itu sangat besar ertinya bagi pengikut Nabi s.a.w. Satu comfirmation pada BENTUKnya, dan Saidina Ibnu Umar mencintaiNYA lalu beliau memakai juga capal yang SAMA BENTUK yang dipakai oleh Nabi s.a.w.
Menurut matan hadis tersebut, Saidina Ibnu Umar tidak pakai sepatu milik Nabi s.a.w itu.

Ibnu Umar pakai capal yang lain , yang sama bentuknya dengan capal Nabi s.a.w dan beliau mencintai capal yang bentuk yang begitu.

BUKTINYA:

Dalam dua ayat yang ada هَا kalimat sama yang berulangtالنِّعَالَ الَّتِي لَيْسَ فِيهَا شَعَرٌ
dan فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَلْبَسَهَا ..
menunjjukkan maksud dua objek yang berlainan.

Dalam ilmu tatabahasa arab (Nahu) ada sedikit kaedah yang begitu.
Sementara dalam teks kitab (komentar) Syarah2 hadis tersebut juga menyebut perkara yang sama.

———————

KESIMPULAN:

MENCINTAI BENTUK CAPAL YANG DIPAKAI NABI S.A.W ADALAH SUATU YANG TELAH DICOMFIRMKAN OLEH PARA SAHABAT NABI S.A.W DAN MEREKA BERAMAL DENGANNYA .
MAKA IA BUKAN SUATU BIDA’H YANG DIADA-ADAKAN OLEH PENTAKSUB CAPAL DIMASA KINI. WALLAHU A’LAM.

Lazada Malaysia

%d bloggers like this: