Korang tahu tak ‘Zombi’ adalah seorang pahlawan islam brazil . Ketika runtuh empayar islam , eropah anggap semua pahlawan islam telah mati . Namun lahir seorang pemuda bernama zombi pada tahun 1643M untuk meneruskan dakwah serta perjuangan untuk islam..
.
Barat sangat memusuhi zombi . Lantas ditanam satu pemikiran bahawa zombi adalah manusia yang telah mati , bagai bangkai tidak bernyawa yang mahu membunuh manusia..
.
Akibat dari itu , kini serangan barat ini berjaya , apabila anak anak kita takut dengan zombi ciptaan mereka . Zombi di anggap hantu yang mesti dijauhi..
.
Ini sejarah lama yang aku saja bongkar kembali . Supaya kita tahu dan berilmu . Bukan lah aku kata semua cerita zombi itu jahat . Mungkin boleh jadi hiburan , mungkin juga satu permainan untuk meleburkan semangat kita dalam beriman..
.
Jawapan nya , terpulang pda setiap insan . Zombi adalah pahlawan islam terkemuka suatu ketika dahulu . Jasa nya dalam mempertahankan islam akan dikenang sampai bila bila..
.
Panjang lagi cerita zombi ni . Cuma aku cerita takat ni je lah . Harap korang baca lah..
.
Sejarah ini tertulis dalam kitab arab yang sudah luput dari dada kita . Sebab itu bila barat menakluki andalusia dia buang semua buku buku arab dalam laut , sehingga laut menjadi hitam kerana kesan dakwat dari buku . Lepas itu , kita lupa sejarah lama , kita juga lupa siapa yang berjasa..
.

Kredit Fb Sejarah Kesultanan Alam Melayu

Koleksi Ceramah: https://www.youtube.com/user/syeduum