Ihsan Kepada Pasangan; “Firman Allah سبحانه وتعالى; “Ya insan, ya mukmin; “Kalau kamu berbuat ihsan, hakikatnya kamu berbuat ihsan kepada diri kamu sendiri.” (Surah Al-Isra: 7). Kalau kamu melakukan keburukan, ketahuilah, hakikatnya kamu telah menzalimi diri kamu sendiri. Terkadang kamu tidak suka akan sesuatu, sedangkan Allah سبحانه وتعالى menyimpan untuk kamu kebaikan yang banyak.”

“Syeikh Muhammad Mutawali Sya’rawi mengatakan; “Seseorang itu, boleh diangkat darjatnya oleh Allah سبحانه وتعالى dengan bersabar dengan sikap pasangannya.” Kalau kamu tidak suka, tapi kamu tetap sabar. Allah سبحانه وتعالى menjanjikan kebaikan yang banyak. Bukan kebaikan saja, Allah سبحانه وتعالى menjanjikan kebaikan yang banyak.”

“Apa yang diperlukan didalam rumahtangga itu, bukanlah sikap adil semata-mata. Bahkan, yang diperlukan itu adalah Ihsan. Intinya, peganglah oleh apa yang dijanjikan oleh Allah, untuk mendahulukan Ihsan berbandingkan dengan Adil. Kalau kamu wahai pasangan, tidak kira laki-laki atau perempuan berbuat ihsan kepada pasangan kamu.”

“Yakni, Makna ihsan adalah kamu memberikan haknya, kamu tidak pula menuntut hak dirinya keatas kamu, bahkan kamu memberikan lebih daripada hak yang sepatutnya keatas pasangan kamu. Haa, itu Ihsan. Kalau kita mula ihsan kepada pasangan, makanya, pasangan akan mula ihsan kepada kita juga.”

“Maka, kehidupan rumahtangga kita, akan menjadi seperti disyurga. Kalau tak percaya boleh cuba. Berbuat ihsanlah kepada pasangan masing-masing tidak kira laki-laki atau perempuan.”

“Kata Nabi ‎ﷺ; “Sebaik-baik kamu adalah yang paling baik kepada ahli keluarganya. Dan saya adalah yang paling baik kepada Ahli keluarga saya.”
Kata Nabi. Apa sebab ihsan? Sebab ianya adalah lebih baik, Dan Nabi ‎ﷺ mendahulukan sikap ihsan terhadap ahli keluarganya. Nabi tidak pernah memarahi apapon kepada ahli keluarganya, kecuali yang berkaitan dengan hukum hakamnya Allah سبحانه وتعالى. Lalu, berbuat ihsan lah kamu kepada ahli keluarga kamu.”

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid.

Dapatkan Doa,Zikir,Tasbih serta Mutiara Kata di instagram kami : https://www.instagram.com/pondokhabib/