Posted by: Habib Ahmad | 22 Januari 2014

Nabi Akhir Yang Pertama Masuk Syurga

Januari 16, 2014 — sulaiman
Di hari kiamat aku mendatangi pintu syurga, lalu ku minta di bukakan. Malaikat penjaga syurga bertanya: “Siapakah engkau?” , lalu ku jawab: “Muhammad“. Dia Berkata: “Kerana engkaulah aku diperintahkan agar tidak membuka pintu syurga bagi seorang pun sebelummu“. (Riwayat Ahmad melalui Anas r.a.)Ini adalah salah satu keistimewaan Rasulullah s.a.w. sebagai pemberi “Syafaat al-Uzma” iaitu Syafaat yang terbesar agar disegerakan perbicaraan kerana bimbangkan umatnya (Ummati-ummati) yang menderita menunggu perbicaraan di Padang Mahsyar .

(dan pada satu riwayat: Baginda s.a.w., bersabda: “Lalu diizinkan daku mengadapnya, maka aku pun berdiri mengadapnya serta memujinya dengan puji-pujian yang aku tidak dapat menyebutnya sekarang, yang Allah mengilhamkannya kepadaku, kemudian aku menumuskan muka sujud kepadanya hingga aku diseru: “Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu dan berkatalah apa sahaja nescaya diperkenankan, mintalah supaya diberikan dan kemukakanlah syafaat supaya dikabulkan syafaatmu; Maka aku pun merayu dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Kasihanilah umatku! Kasihanilah umatku!), (dan pada satu riwayat lagi: Baginda bersabda: “Maka aku pun mengangkat kepalaku serta memohon dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Segerakanlah apalah juga kiranya, perbicaraan hitungan amal khalayak yang ramai ini.


Tinggalkan Jawapan

Kategori

