Posted by: Habib Ahmad | 24 Mei 2013

Tujuh Hentian Ke Syurga

Tujuh Hentian Ke Syurga

Rasulullah S.A.W. bersabda “Di antara seorang hamba dan Syurga terdapat tujuh hambatan (hentian). Hambatan yang paling ringan ialah mati. Dan hambatan yang paling sulit ialah wukuf (berdiri) dihadapan Allah SWT (untuk dihisab) iaitu apabila orang-orang yang dianiaya menuntut terhadap orang-orang yang menganiaya (Riwayat Bukhari).

Mati itu menyakitkan tetapi ia adalah halangan yang paling ringan atau mudah. Sakitnya sakaratul maut itu lebih sakit dari ditetak dengan 1000 pedang. Pertahankan iman kita dalam keadaan sakit itu dengan mengingati Allah dengan bersungguh-sungguh dan minta pertolongannya.

Halangan yang paling sukar ialah berdiri untuk dihisab kerana keadaan ketika itu teramat panas. Rasulullah SAW memberikan gambaran suasana kedahsyatan pada hari tersebut “Pada hari Kiamat didekatkan matahari kepada makhluk sehingga jaraknya satu batu. Pada ketika itu, manusia berada di dalam peluh masing-masing menurut kadar amalan jahat yang dilakukan. Ada yang (peluhnya) sekadar sampai di buku lali, lutut, pinggang dan mulut (sambil Baginda menunjukkan isyarat ke mulutnya). (Riwayat Muslim dan Tirmizi)

Namun ada juga golongan VIP yang dilindungi daripada kepanasan ini. Ketika itu juga manusia sangat sibuk dengan masalah masing-masing.

Kemudian (ingatlah keadaan yang berlaku) apabila datang suara jeritan yang dahsyat (Abasa:33) Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya, (Abasa:34) Dan ibunya serta bapanya, (Abasa:35) Dan isterinya serta anak-anaknya; (Abasa:36) Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja (Abasa:37)

Golongan yang paling sukar pada masa hisab dijalankan ini adalah mereka yang menganiayai atau menzalimi orang lain atau apa-apa makhluk lain.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: