Posted by: Habib Ahmad | 24 Mei 2013

Solat jemaah dijanjikan nikmat

Solat jemaah dijanjikan nikmat

Posted by epondok di Mei 23, 2013

1 Votes

Daripada Abu Hurairah, katanya, Nabi SAW bersabda: “Pahala sembahyang jemaah bagi seseorang lebih daripada sembahyang bersendirian, sama ada di tempat kerjanya (di pasar) atau di rumahnya dengan gandaan dua puluh lima darjat.

Kerana orang yang telah menyempurnakan wuduk kemudian pergi ke masjid dengan tujuan untuk bersembahyang semata-mata, maka setiap langkah perjalanannya itu diberi satu darjat (pahala) dan dihapuskan satu dosa sehingga dia masuk ke dalam masjid. Dan apabila dia berada di dalam masjid dia dianggap seperti orang yang bersembahyang selagi dia menunggu untuk berjemaah. Dan malaikat mendoakan untuk seseorang selagi dia berada di tempat sembahyangnya dengan doa: Ya Allah ya Tuhanku, rahmatilah dia, ampunilah dia, terimalah taubatnya selama dia tidak menyakiti, dan tidak berhadas di tempat itu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Pahala 25 kali ganda

Orang lelaki dikehendaki mendirikan solat jemaah di masjid atau surau. Solat jemaah diberi ganjaran pahala 25 kali ganda atau lebih daripada solat bersendirian. Malaikat berdoa untuk orang yang beriman seperti firman Allah dalam surah Ghafir, ayat 7.

Daripada Jundub bin Abdullah, katanya Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang bersolat Subuh (pada waktunya secara berjemaah) maka dia berada dalam jaminan (keamanan dan perjanjian Allah dengan itu janganlah sampai Allah menuntut sesuatu kepada kamu daripada jaminan (perjanjian). (Jangan sampai kamu meninggalkan solat Subuh) kerana sesungguhnya sesiapa yang dituntut oleh Allah daripada suatu jaminannya (perjanjiannya) tentu akan tercapai (berlaku), kemudian Allah menyembahkan mukanya ke dalam api neraka”.

Dalam jaminan Allah
Orang yang menunaikan solat lima waktu khususnya solat Subuh, maka dia tetap berada dalam jaminan (tanggungjawab) Allah sepanjang hari. Meninggalkan solat Subuh, terbatallah jaminan diberikan Allah kepada hamba berkenaan.

Setiap orang yang menganiayai atau menghalang seseorang daripada beribadah, nescaya dia akan diazab oleh Allah SWT.

Dikhususkan solat Subuh dengan kelebihan ini kerana solat Subuh lebih berat daripada solat lain kerana waktu Subuh adalah waktu nyenyak tidur, pada musim sejuk pula sukar untuk berwuduk dan bagi orang bekerja, Subuh adalah masa membuat persiapan keluar bekerja.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: