Posted by: Habib Ahmad | 10 Mac 2013

Arahan Perangi Kafir Yang Memerangi

Arahan Perangi Kafir Yang Memerangi
Mac 9, 2013 — sulaiman
Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu dan janganlah kamu melampaui batas; kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau (190)

Allah s.w.t. telah berfirman ….dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa. (At-Taubah: 36)….

Ayat ini merupakan satu order atau perintah daripada Allah s.w.t. Pada permulaan Islam, tiada perintah untuk memerangi mereka sepertimana firman Allah dalam surah Al-Kafirun “Lakum Dii nukum wali yadeen”

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai orang-orang kafir! (1) Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. (2) Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. (3) Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. (4) Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. (5) Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku. / (6)

Akhirnya setelah umat Islam mempunyai kekuatan dan bilangan mereka mulai ramai. Allah s.w.t mengizinkan mereka memerangi golongan kafir yang memusuhi Islam.

Namun dalam peperangi tidak dibenarkan melampau. Misalnya jika musuh sudah ditembak atau ditetak maka biarkanlah mereka mati dengan sendiri. Jangan ditambah tembakan supaya mereka cepat mati.

Selain peperangan, Islam juga tidak menggalakkan kita melampaui batas dalam apa jua perkara termasuklah ibadah.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: