Majlis Maulid Bulanan pada 4 November 2011

Assalamualaikum

Majlis Maulid Bulanan Darul Murtadza

Majlis Ta’lim Darul Murtadza menjemput semua ke Majlis Maulid Bulanan yang akan diadakan pada 4 November 2011 InsyaAllah. Maklumat lanjut tentang majlis ini adalah seperti berikut:-

“Majlis ini terbuka untuk semua. Jemputlah datang beramai-ramai.”
Kita berjumpa disana 🙂 

Apakah itu ‘Maulid’? 
Didalam majlis maulid ini selalu dikumandangkan shalawat, riwayat kisah Rasulullah SAW & ceramah agama yang mana semuanya ini sangat baik dan sejalan dengan dalil-dalil hukum syara’ serta sejalan dengan kaedah-kaedah umum agama. Bahkan shalawat ini adalah perintah ALLAH SWT sebagaimana firman-Nya :

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
“Sesungguhnya Allah dan para Malaikat sentiasa bersalawat kepada Nabi. Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya “

Erti shalawat ALLAH SWT pada ayat ini menurut ahli tafsir bererti pujian ALLAH SWT terhadap Nabi SAW, pernyataan kemuliaannya serta maksud meninggikan dan mendekatkannya, begitu juga shalawat para Malaikat kepada beliau SAW untuk memuji dan memuliakan Rasulullah SAW.. Dan orang yang beriman disuruh juga bershalawat dan bersalam pada beliau SAW.
Ayat ini saja sudah menjadi bukti bahwa iman seseorang itu bergantung kepada dan dilahirkan melalui shalawat kepada Nabi SAW.

Dlm Hadis riwayat Bukhari & Muslim, Rasulullah SAW telah bersabda:

لاَ يُؤْمِنُ أحَدُكُمْ حَتَّى اَكُونَ اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَ وَلدِهِ وَ النَّاسِ اجْمَعِيْنَ.

“Tidak sempurna iman kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada anak, ibu-bapa dan manusia seluruhnya.”

Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Nabi SAW bersabda : “Tidak sempurna iman kamu sehingga aku kamu lebih cintai daripada diri kamu sendiri.” Saiyidina Umar bin Khattab ra berkata; “Ya Rasulullah aku mencintaimu lebih daripada diriku sendiri”.

Dalam hadis Rasulullah SAW, kita diperintahkan untuk mencintai Rasulullah SAW melebihi dari anak-anak kita sendiri, orang tua dan manusia seluruhnya. Keimanan kita tergantung dengan besarnya kecintaan kita kepada beliau SAW & cinta kepada baginda SAW bererti kita cinta kepada ALLAH SWT yang mengutus Rasul-Nya ini. Dengan sering memperingati hari kelahiran Rasulallah SAW akan menambah kecintaan kita kepada ALLAH SWT dan kepada baginda SAW serta memantapkan hati kita untuk dpt mencontohi keperibadian dan perjalanan baginda SAW.

Dengan adanya majlis-majlis peringatan maulid ini, insyaALLAH akan meneguhkan iman kita serta membangkitkan kita lagi untuk selalu ingat dan cinta pada ALLAH SWT dan RasulNYA, kerana kehidupan manusia dibumi ini senantiasa berubah dan berkembang. Itu telah menjadi hukum kehidupan Sunnatullah yang tidak mungkin dicegah oleh sesiapa pun. Kewajiban untuk meningkatkan kecintaan dan penghormatan terhadap Rasulullah SAW itu sejalan dengan sunnahnya dan firman ALLAH SWT.

Tidak diragukan lagi bahwa orang yang membaca riwayat maulidin Rasulullah SAW baik secara individu mahupun berjama’ah adalah termasuk berbuat kebaikan. Sekali lagi, menarik kesimpulan erti firman-firman ALLAH SWT dan hadis-hadis diatas ini bahawa kesempurnaan iman seseorang itu amat bergantung pada kecintaannya terhadap Rasulullah SAW. Kecintaan, ketaatan dan keimanan pada ALLAH SWT dan RasulNYA, ini akan bertambah tebal dan mantap di hati kita bila selalu diingatkan berulang-ulang dengan membaca dan mendengar riwayat kisah kehidupan Rasulullah SAW serta bershalawat pada baginda SAW !!!

اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم

Posted by Majlis Ta’lim Darul Murtadza at 1:12 PM 0 comments