Hati-Hati Penyakit Hati
Sunday, 17 April 2011 04:37 admin

Tausyiah Oleh: Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamed

Tempat : Madras An-Nur (Pantai Dalam)

Tarikh : 3 April 2011 (Ahad)

Assalam wassollatu salam ala Saidina Rasulillah Muhammad ibni Abdillah waala alihi wa sohbihi wassalam,

Alhamdulillah ,

Kita telah diperdengarkan tadi tentang pentingnya daripada kita untuk menjaga hati dengan berzikir kepada Allah swt, berselawat kepada baginda Rasulullah saw dan juga untuk mencari ilmu, semuanya bertujuan agar supaya hati kita ini adalah bersih daripada noda-noda yang mengotori kepada hati manusia.

Disebutkan dalam sebuah hadis, daripada Saidina Ali bin Abi Tholib dia berkata

“Allah itu di atas muka bumi ini mempunyai wajah, mempunyai bekas, tempat yang boleh menempatkan Allah swt”,

ini adalah penyataan simbolik, bermakna yang boleh dekat kepada Allah swt adalah satu tempat sahaja atas muka bumi ini. Yang dimaksudkan adalah hati manusia yang boleh menempatkan Allah swt tepat kepada tempatnya,

Yang terbaik daripada hati manusia itu adalah kata Saidina Ali,

Yang paling Kuat,

Yang Paling bersih,dan

Yang Paling Lembut.

Apakah erti hati paling kuat, yakni kuat berpegang kepada ugama, apa yang diajar oleh ugama, hati tak teragak-agak untuk dia melakukan apa yang telah diperintahkan di dalam ugama.

Hati Yang Paling Baik, sifat yang kedua adalah paling suci dan bersih. Apakah yang dimaksudkan hati yang suci dan bersih iaitu tersuci daripada segala syak, bersih daripada segala keraguan, penuh dengan keyakinan, Lebih suci di dalam keyakinannya. Keyakinan yang tak dinodai oleh ragu-ragu yakni Keyakinan yang tak diiringkan oleh sifat syak dan lain dan sebagainya.

Yakin dengan apa yang diberitakan oleh Allah di dalam al-Quran walaupun kita tidak melihatnya, Yakin dengan ganjaran yang Allah janjikan walaupun kita tidak mendapat realitinya sekarang ini. Yakin dengan khabar-khabar yang ghaib yang diberitahukan oleh Allah dan baginda Rasulullah, pasti akan berlaku tiada apapun yang akan mengubah keyakinannya sebab hati ini adalah hati yang dipenuhi dengan keyakinan iaitu di dalam hadis

“Keyakinan yang mantap itu adalah hakikat keimanan seseorang kepada Allah “.

Nak tahu sejauh mana iman kita itu kuat?

Terkumpul dengan keyakinan kita kepada Allah melalui khabar-khabarNya yang ada di dalam al-Quran ataupun daripada Muhammad saw.

Bab yang ketiga sifat hati yang terbaik yang boleh menempatkan Allah pada tempatnya adalah yakni adalah yang paling lembut , Yang paling lembut adalah bagusnya. Yang paling lembut pada kaum al-mukminin, tidak boleh menghina kepada sama orang-orang yang beriman, tidak memandang rendah kepada orang -orang yang beriman, tidak memandang dengan satu mata kepada orang-orang yang beriman, memandang dengan penuh belas kasihan dalam kaeadaan apa pun juga.

Kalau dia berada dalam keadaan bermaksiat kita berbelas kasihan kepada dia kerana dia berada di tempat yang boleh menjadikan murka Allah, kita mendoakan kepada Allah swt agar supaya diangkat daripada dia, lalainya dosanya daripada maksiat yang dia lakukan dalam hal ini dikatakan

“Siapa diantara kamu yang tengok benda yang mungkar di hadapan kamu, khususnya bilamana yang dilakukan oleh orang-orang yang beriman, angkatlah kemungkaran itu dengan tangan kamu yakni dengan kuasa bila mana ada kuasa dan kemampuan untuk menghilangkan benda yang mungkar tadi,

Bila mana tidak mampu, maka dengan lisan tetap bertujuan yang terbaik untuk orang yang beriman tadi agar supaya tak terkena murka, kita ketika menghalang seseorang daripada berbuat mungkar yang sedang dilakukan tujuannya adalah menyelamatkan orang itu dari murka Allah, bermakna kita kasih kepada orang tersebut.

Tak boleh nak hilangkan murka Allah terhadap saudaramu yang beriman dengan lisan ataupun dengan tangan maka dengan hati tetap masih mempunyai belas kasihan kepada orang yang beriman bilamana melakukan benda yang mungkar.

Tidak pernah mengatakan kepada orang yang beriman bila mana melakukan maksiat dengan mengatakan

“Semoga Allah menurunkan bala’ kepada kamu”.

Tidak pernah akan terlintas didalam hatinya bila mana melihat orang-orang yang melakukan maksiat kepada Allah ketika itu dia akan mengatakan

“Mudah-mudahan Allah gelapkan hati kamu”.

Ini bukan sifat daripada hati yang disukai oleh Allah swt .Kita perlu mempunyai belas kasihan kepada orang yang beriman yang mana pun juga, termasuk orang-orang yang bermaksiat dengan berusaha untuk menghilangkan maksiat daripada orang tersebut.

“Tolong saudara kamu itu daripada orang –orang yang beriman, Dia zholim atau pun dia di Zholimi.

Kata para sahabat.

Ya! Rasulullah, Nak tolong yang di zholimi itu wajar tetapi macammana nak tolong orang yang zholim?

Orang yang zholim ditolong, orang yang dizholim dibantu, Baik zholim kepada orang lain ataupun zholim kepada diri sendiri , Yang zholim kepada matanya dengan melihat benda yang mungkar, Yang zholim kepada telinganya dengan mendengar benda yang maksiat, yang zholim dengan lisannya dengan mengumpat ataupun mengejek, menghina kepada orang lain. yang zholim dengan tangannya, menggunakan benda yang mungkar, yang zholim dengan kemaluannya untuk benda yang diharamkan oleh Allah dan yang zholim dengan kakinya untuk digunakan untuk melanggar perintah Allah .Semua ini bahagian daripada benda Zholim ,

Zholim tidak difahami hanya kepada Mengambil hak orang lain, merampas orang lain bukan itu sahaja zholim. zholim itu termasuk orang yang zholim kepada dirinya sendiri, mesti ditolong, yang zholim dengan matanya melihat yang haram..beritahu, haram tengok kepada benda yang haram, zholim dengan telinganya beritahu dibantu ditolong agar supaya tidak terlalu zholim walaupun kepada dirinya sendiri . Ini orang yang beriman yang mempunyai belas kasihan kepada orang-orang yang beriman yang lainnya

Majlis-majlis seperti ini dengan mengenang kembali sejarah Nabi Muhammad saw adalah untuk kita lebih membersihkan hati jiwa kita sebagaimana dikatakan oleh Ustaz Azian yang mengupas tentang kata dalam maulid adalah

“Demi Allah, ulang-ulanglah kembali kenangan dan sifat-sifat Nabi Muhammad saw, agar menjadi penawar dan pengikis (kotoran-kotoran hati) الران

Untuk membersihkan الران di dalam hati kita, membersihkan noda-noda di dalam hati kita yang membekas kepada hati kita, Hikmah kenapa kita menjaga hati melalui majlis-majlis seperti ini untuk agar supaya hati tidak menjadi keras.

“Orang yang pelik, jauh daripada Allah swt mempunyai hati yang keras, hati yang penuh dengan الران”

Allah berfirman di dalam surah at-Muttaffifin menceritakan Orang yang menolak kepada kebenaran, sebab apa mereka menolak kebenaran? Sebab apa mereka tidak mahu menerima nasihat,

Problemnya, di hati orang tersebut, Hati mereka ituالران , keras, kotor.

Sebab apa hati mereka boleh kotor?

Yang mana kotornya hati menolak yang haq yang disampaikan kepada mereka.

Apa yang menyebabkan kotoran hati tersebut?

Macammana hati kita, kita nak tahu itu hati kotor atau tidak? Adakah kita boleh tengok dengan scan di dalam menggunakan scanner nak tengok hati, hati kita bersih atau kotor .

“Yang disebut Perbuat mereka yang membuat hati mereka kotor ,maksiat mereka yang membuat hati mereka kotor”

Sabda Baginda Rasululllah saw dalam hadis,

“Seorang yang membuat dosa satu kali dosa, akan diberi titik noda satu hitam, 2 dosa, 2 hitam, 3 dosa, 3 titik noda hitam, kalau banyak dosa dia buat hati, sampai hati itu adalah hitam. hitam bukanlah di dalam warnanya seperti mana dikatakan boleh dilihat dengan scan, tempatnya hitam, tidak diperdengarkan kepada mereka al-Quran melainkan mereka akan berpaling ataupun tak nak dengar, diceritakan tentang masalah mati dikata

“Jangan sekarang lah tunggu nanti dah tua baru cerita tentang mati”,

dikatakan tentang ilmu

“Tunggula tunggu masa yang sesuai kerana kita nak enjoy masa muda sekarang ini “

Dah tua baru nak hadir majlis ilmu, sentiasa tanda-tanda الران, keras kepada hati bilamana diajak kepada kebaikan terus tak datang,

Sebaliknya kalaulah seseorang sentiasa melakukan perbuatan taat kepada Allah, akan diberikan titik warna putih, kalau banyak sehingga hati itu menjadi putih bersih. Siapa hati yang putih dan bersih adalah hati yang ditutup dengan cahaya dari Allah.

Permisal tentang hati manusia ini adalah macam pelita, pelita itu berada ditutup dengan kaca, kacanya bukan sebarang kaca, kaca yang bersih , jernih dan punya pantulan cahaya sehingga api yang berada dalam pelita itu yang dikelilingi dengan kaca yang bercahaya semakin kuat cahaya itulah contoh hati-hati orang yang beriman kepada Allah swt hatinya penuh dengan cahaya dari Allah, diantara doa baginda Rasulullah Saw.

“Ya ! Allah berikan kepada hati aku cahaya, mata aku cahaya, telinga aku cahaya, kubur aku cahaya, kulit aku cahaya, darah aku cahaya. Jadikan depan aku cahaya, belakang aku cahaya, kanan dan kiri aku cahaya, Jadikan aku cahaya” kata baginda Rasulullah saw.

Pentingnya untuk kita menjaga hati adalah ucapannya agar supaya hati kita tidak keras dan menjadi الران khususnya di zaman yang kita sekarang berada, di zaman yang telah diberitakan oleh Nabi saw

Tempat akhir zaman, tempat yang akan berlaku kepada umat Nabi Muhammad adalah penyakit-penyakit hati.

Kata baginda Rasulullah

“Akan menimpa kepada kamu nanti diakhir zaman. Penyakit kepada umat Nabi Muhammad saw yang akan berlaku diakhir zaman. Apakah penyakit itu ya! Rasulullah. Yang diberi nama oleh Rasulullah yakni yang mencukur , kata baginda Rasulullah bukan aku maksudkan yang mencukur rambut tetapi mencukur kepada ugama, mengorek atau menghilangkan nilai-nilai agama, kata baginda Rasulullah saw

Apakah itu? Benci dan juga saling musuh-memusuhi antara satu sama yang lain,

Nasihat, Wasiat terakhir Rasulullah ketika Haji Wada’.

“Jangan kamu kembali setelah aku wafat nanti seperti orang-orang kafir”,

Apa yang dilakukan orang-orang kafir, yang bunuh membunuh di antara satu sama yang lain. Berlaku tak berlaku zaman kita sekarang. Hari-hari kita tengok berlaku tengah-tengah umat islam pembunuhan tanpa sebab

Kata baginda Rasulullah disebutkan akan berlaku diakhir zaman nanti

“Adalah ilmu akan diangkat. macammana ilmu diangkat dengan ramainya orang-orang alim meninggal dunia,dan ramainya orang-orang tidak mahu menghadiri majlis ilmu dengan demikian itu ilmu akan diangkat, apabila ilmu sudah diangkat dengan meninggalnya orang-orang yang alim dan berpalingnya orang-orang untuk mencari ilmu agama adalah akan menyebabkan ilmu itu sedikit demi sedikit akan hilang sehingga tak tersisa di atas muka bumi kecuali orang-orang yang bermaknanya bodoh, jahil. Kalau ditanya jawab apa ikut dia punya yang dia tahu. Sesat menyesatkan kepada orang lain.

Sebab apa? Tak digunakan adanya orang-orang ulama, orang-orang alim, as-satizah yang perlu diambil ilmunya, tidak diambil hingga ilmu itu sendirinya akan terangkat sehingga dihukum oleh Allah dengan adanya orang-orang jahil, memberikan apa sahaja fatwa untuk sesat dan menyesatkan kepada orang lain.

Yang kedua akan berlaku akan berlakunya fitnah kata baginda Rasulullah.

Yang ketiga adalah dirapatkan tangan baginda Rasulullah macam ini maknanya akan berlaku pembunuhan diakhir zaman satu dengan lain, yang tak ditahu sebabnya ,yang membunuh kenapa membunuh tak tahu, hanya diberitahu

“Gunakan itu bom kemudian tarik biar meledak, ini adalah merupakan shahid, diberitahu seperti itu terus dia pergi, dia bom sahaja, dia menganggap dirinya sudah berada dalam suatu kedudukan yang tinggi di sisi Allah.

dan Kata Baginda Rasulullah diakhir zaman,

“Pembunuhan yang akan berlaku, orang yang membunuh tak tahu kenapa membunuh, yang dibunuh tak tahu kenapa dibunuh”.

Berlaku tak berlaku dizaman kita?, ini adalah merupakan satu isyarat, macam peringatan yang disampaikan oleh Rasulullah saw.

Apakah sikap kita sebagai orang yang mendengarkan berita-berita seperti ini

Yang pertama adalah supaya tidak terkecimpung dengan fitnah-fitnah yang berlaku dan cuci tangan daripada fitnah-fitnah tersebut sehingga tidak tergolong daripada orang-orang lebih menyemarakkan akan fitnah itu sendiri tanpa menyedari .

Tunaikan apa yang Allah minta daripada anda semua dalam kedudukan yang anda sudah sedia ada, yang sebagai pelajar tunaikan tugas sebagai pelajar, sebagai pegawai gunakan hak sebagai pegawai sebagaimana Allah mengamanahkan kepada dia sebagai apa sahaja jawatan yg ada tunaikan sesuai dangan apa yang Allah kehendaki, tanpa bercampur tangan dengan hal-hal yang kita tiada kena mengena dengan diri sendiri kalau tidak dia akan terbawa kepada arus dan dia tidak akan menyedarkan kalau dia sudah menyumbang lebih menyemarakkan lagi kepada fitnah yang sedang berlaku

Mudah-mudahan Allah swt menjaga kepada hati-hati kita ini agar supaya dijadikan oleh Allah swt hati-hati yang kuat dan berpegang dengan agama, hati hati yang bersih dalam keyakinannya dan hati-hati yang penuh dengan kelembutan kepada orang-orang yang beriman.

Mudah-mudahan Allah swt menjaga hati kita daripada segala dosa, digantikan oleh Allah swt daripada dosa-dosa itu dengan kebaikan, diampunkan dosa kita.

Ya Arhamarrohimin
http://www.majlisattazkiah.org