Memahami anugerah karamah

Oleh Mohd Fadly Samsudin

2010/05/28

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

AKIBAT terlalu taksub, ada golongan yakin pemimpin mereka boleh memberi ‘syafaat’ selepas meninggal dunia.

DIANGGAP WALI...tiada sesiapa pun yang mampu memberi manfaat atau pertolongan kepada orang lain selepas meninggal dunia.
DIANGGAP WALI…tiada sesiapa pun yang mampu memberi manfaat atau pertolongan kepada orang lain selepas meninggal dunia.

sebelum  –  selepas

KERJA TAK MASUK AKAL...pelbagai cara dilakukan sesetengah golongan bagi melakukan pemujaan untuk mendapatkan nombor ekor. KHURAFAT...amalan pemujaan kubur individu yang dianggap wali adalah perkara yang ditegah Islam.

Maka berlakulah amalan khurafat seperti memuja makam dengan membawa pisang emas, ayam panggang, pulut kuning kemudian diletakkan di atas tanah perkuburan.
Mereka menganggap keramat itu seseorang itu boleh memberikan apa yang mereka hajati seperti menyembuhkan penyakit dan meminta nombor ekor.

Apakah kubur yang dianggap keramat itu boleh menyampaikan apa yang mereka hajati?

Ingat, hanya Allah yang Maha Esa layak kita sembah dan meminta pertolongan.
“Dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya”. (Surah al-Kahfi ayat 110).

Maka amalan pemujaan yang sering berlaku itu adalah satu jenayah besar yang membabitkan akidah.

Di dalam Islam memang kita perlu beriman serta mempercayai perkara ghaib. Namun mempercayai seseorang yang meninggal dunia mampu memberi pertolongan atau hidup kembali tidak boleh diterima akal.

Amalan khurafat adalah perbuatan yang menyalahi hukum syarak. Kepercayaan kuat yang mula bertapak dalam masyarakat kita itu tidak boleh terus dipegang atau menjadi amalan tradisi kerana ia boleh merosakkan akidah.

Tiada salahnya kita sering menziarahi kubur, malah ia sunat bagi umat Islam tetapi mengadakan pemujaan atas kubur di luar batasan syarak, itu menjadi kesalahan besar.
Seseorang itu boleh menjadi murtad tanpa mereka sedari. Aktiviti tidak bermoral berkenaan didorong oleh kelebihan seorang yang dianggap wali.
Wali biasanya dikaitkan dengan karamah. Apakah yang dikatakan karamah? Adakah seseorang wali itu memerlukan karamah?

Secara umumnya, kita mengetahui karamah itu adalah kejadian luar biasa yang berlaku kepada wali dan ia dapat dilihat dengan mata kasar.

Contohnya mereka boleh berjalan di atas air, berada di beberapa tempat dalam satu masa, terbang di udara dan bergerak dari setempat ke setempat dengan sekelip mata.

Allah berfirman yang bermaksud: “Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berdukacita. (Iaitu) Orang-orang yang beriman dan bertakwa”. (Surah Yunus ayat 62 hingga 63).
Selepas nyawa terpisah daripada jasad, seorang itu tidak lagi dapat memberi manfaat kepada yang lain. Kubur itu sendiri tidak dapat memberi pertolongan.

Di negara ini, antara kubur yang sering menjadi tumpuan ‘kaki ekor’ adalah seperti kubur di Pulau Besar, Melaka dan kubur Tok Temong di Kuala Kangsar, Perak kerana ada yang menganggap kubur ia walikeramat.

Individu yang dipanggil wali adalah mereka yang beriman serta takut kepada Allah. Wali Allah yang paling tinggi tingkat kewaliannya adalah nabi.

Nabi sendiri adalah manusia biasa yang makan, minum, sakit, berkahwin dan mati. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Muhammad itu tidak lain, hanya seorang Rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang Rasul sebelumnya. Jika Rasul itu mati atau terbunuh, adakah kamu kembali menjadi kafir? Barang siapa kembali menjadi kafir, tidaklah dia mendatangkan bahaya kepada Allah sedikit pun; dan Allah akan memberikan balasan bagi orang yang bersyukur”. (Surah Ali-Imran ayat 144).

Nabi Muhammad s.a.w adalah Rasul yang paling tinggi tingkat kewaliannya. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya pada Rasul Allah (Muhammad) ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan (pahala) Allah dan hari kemudian, serta dia banyak mengingati Allah”. (Surah al-Ahzab ayat 21).

Masyarakat kita sering beranggapan wali Allah biasanya memiliki kemampuan ‘supernatural’ (kemampuan yang tidak biasa dimiliki manusia).

Mereka (wali) adalah seorang yang mahfuz iaitu terpelihara daripada berbuat dosa besar tetapi tidak terlepas daripada melakukan dosa kecil.

Namun apabila melakukan dosa, dengan segera mereka menyesali perbuatan itu kemudian bertaubat nasuha atas kesalahan dirinya.
Mereka adalah orang yang selalu mengingati Allah. Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Beruntunglah orang-orang yang sendirian”. Ditanyakan kepada Baginda, “Siapakah al-Mufarridun (orang-orang yang sendirian) itu Ya Rasulullah? Jawab Rasulullah, “Mereka adalah orang-orang yang menyendiri dan menyibukkan diri dengan zikir kepada Allah”.

Karamah adalah sesuatu yang dianugerahkan Allah kepada wali-Nya sebagai satu keistimewaan. Mereka diberi penghormatan dengan pelbagai kelebihan dan kemuliaan yang tidak diberi kepada manusia biasa (orang awam).

Malah Allah jelaskan dalam satu hadis Qudsi bahawa mereka itu mendengar dengan pendengaran Allah, melihat dengan penglihatan Allah dan berkata-kata dengan perkataan Allah.
Justeru, tidak hairanlah ramai orang akan mengaitkan karamah apabila memperkatakan peribadi seorang wali.

Orang awam umumnya hanya mengenali karamah berbentuk zahiriah atau karamah hissi iaitu melalui kejadian luar biasa.
Ulama Sufi menjelaskan bahawa terdapat bermacam-macam peringkat wali yang dilantik Allah dengan syarat perlantikan yang hanya Allah saja yang mengetahuinya.
Pensyarah Jabatan Asas Pendidikan dan Kemanusiaan Universiti Malaya (UM), Rahimi Md Saad, berkata amalan memuja kubur wali yang dianggap keramat adalah berpunca daripada sifat jahil mereka.

“Pengetahuan agama masih berbentuk fakta atau hafalan dan hanya mempelajari kepada teori.

“Jika kepercayaan masih berteraskan ikutan semata-mata tanpa melalui pengetahuan khusus sukar mempraktikkan cara hidup Islam sebenar,” katanya.

Katanya, bukan perkara mustahil jika ada mengatakan golongan wali boleh melakukan perkara luar biasa.

“Perkara ini bukan mustahil kerana ia adalah kelebihan yang Allah kurniakan atas sifat soleh mereka. Tetapi tidak bermakna kelebihan itu menyebabkan mereka perlu dipuja.

“Jika dilihat dalam sejarah hidup (manaqib) sebahagian mereka yang soleh ini, kita boleh simpulkan bahawa kelebihan seperti berjalan atas air, pergi ke satu tempat dengan sekelip mata adalah kurniaan Allah bagi memudahkan mereka melaksanakan tanggungjawab seperti berdakwah dan mempertahankan syariat,” katanya.

Beliau berkata ada juga golongan wali mampu membaca hati manusia yang dikurniakan Allah kerana mereka daripada golongan yang sentiasa bersih hatinya.

“Ada satu riwayat menyatakan Nabi Muhammad pernah mengingatkan sahabat “takutilah firasah (mengenal hati budi manusia) orang beriman….” “Imam Syafie pernah menjelaskan perkara ini dan beliau menceritakan kelebihan yang dimiliki orang Yaman. Allah kurniakan kelebihan ini buat mereka yang soleh tetapi ia bukanlah untuk bermegah-megah,” katanya.

 

Rahimi berkata manusia perlu mengelak sifat taksub terhadap seseorang sehingga mengagungkan mereka secara berlebihan.

“Kita kena sentiasa ingat bahawa syaitan akan berusaha merosakkan manusia daripada melakukan kebaikan.
“Setiap usaha menegakkan kebenaran perlu ada dua perkara, iaitu ilmu dan semangat.

“Jika kita berilmu tetapi tiada semangat, usaha pasti tidak bergerak ataupun jika ada semangat tetapi tiada ilmu maka kita akan mudah tersesat,” katanya.

Beliau menerangkan Allah turut memberi kelebihan kepada orang sesat atau kufur namun ia adalah penghinaan buat mereka.

“Allah perintah kita mencari kebenaran dengan ilmu. Kebenaran pasti terbukti kerana orang yang berilmu tidak pernah melihat perkara ganjil untuk meneguhkan kebenaran yang cuba disampaikan,” katanya.