Posted by: Habib Ahmad | 22 Jun 2009

Mengambil Jalan Tariqah Ba ‘Alawi (Terjemahan dari Iqra’ Islamic Publication)

Mengambil Jalan Tariqah Ba ‘Alawi (Terjemahan dari Iqra’ Islamic Publication)

Bismillah
Assalamualaikum
Bagaimana caranya seseorang mengambil tariqah Ba ‘Alawi?
Abdul Latif

Walaikum us salaam saudara Abdul Latif,
Semoga Allah swt memberikan ganjaran kepada anda kerana bertanyakan kepada saya soalan yang begitu ikhlas.

Kami mengambil wudhu’ berniat untuk mengambil tariqat Ba ‘Alawi dan bersembahyang sunat dua rakaat (sunat taubat) memohon kepada Allah swt diampunkan dosa. Allah swt kemudian membukakan pintu kepada kita.

Kami cuba mencari jika ada sheikh atau perkumpulan zikir yang mengamalkan Tariqah Ba ‘Alawi di tempat kita. Kita menanggotai nya dan dapatkan barakah dengan cara berterusan berzikir kepada Allah swt dan berselawat ke atas Nabi Muhammad saw.

Kemudian kami mula tahu bahawa Ba Alawi adalah keturunan yang mulia dari Nabi kita yang dicintai dan dimuliakan Nabi Muhammad saw yang pada asalnya keluarga Ba Alawi ini tinggal di Yaman tetapi telah mengembara dan menetap di pelbagai tempat di dunia seperti Indonesia, Malaysia, Singapore, India, Myanmar dan Afrika Timur untuk menyebarkan Islam Kami juga telah mengetahui bahawa Tariqah Ba Alawi ini adalah berasaskan kepada ajaran-ajaran al-Quran dan Sunnah.

Jika tiada kumpulan zikir Ba Alawi di tempat kami, kami akan pergi ke tempat yang terdekat yang mempunyi perkumpulan tariqah Ba Alawi. Kami cuba bersama mereka walaupun untuk sekali dalam sebulan, pelajri awraad dan adzkar seperti Ratib Al-Haddad dan Ratib Al-‘Attas. Apabila telah mempelajarinya, kita boleh mengadakan acara mauled dan zikir di tempat kita dengan mendapatkan keizinan dari seorang syeikh dlam Tariqah Ba Alawi.

Jika perkumpulan zikir yang paling dekat pun adalah terlalu jauh untuk kita, kita boleh membacakan surah Yasin setiap selepas solat subuh dan membaca Ratib Al-Haddad selepas solat Isyak. Adalah lebih barakah jika ia dilakukan dengan mendapat keizinan daripada seorang syeikh.

Jika kita mempunyai masa, adalah baik untuk bersama-sama mengikuti acara mauled dan zikir perkumpulan-perkumpulan tariqah lain seperti Qadiriyah, Rifaiyyah, Shaziliyah, Chistiyah dan Naqsyabandiyah (Ahmadiah Idrissiah, Syattariah pun boleh) untuk memperoleh barakah dari majlis mereka juga. Kesemua jalan tariqah ini menuju kepada Allah swt.

Sepanjang masa kita akan mendengar mengenai seorang syeikh yang besar dari tariqah Ba Alawi. Apabila orang mendengar mengenai sheikh Al-Habib Ahmad Mashhur bin Thaha Al-Haddad RA, mereka akan beprgian dari jauh untuk berjumpa dengan nya. Beberapa orang Islam yang terkenal yang menemuinya adalah Syeikh Abdul Hakim Murad dari UK, Sheikh Hamza Yusuf dari USA, dan saudara Ebrahim Kreps dari Canada. Ramai dating untuk mengambil baiat ditangan nya sementara yang lain ingin mendapat barakah berada bersama-samanya dan juga kerana ingin bersama dengan Habaib (keturunan yang mulia dari Nabi kita yang dicintai dan dimuliakan Nabi Muhammad saw).

Dr. Mostafa Al-Badawi biasa bepergian sekali seminggu ke Jeddah untuk bersama-sama dengan syeikh yang dicintainya.

Jika Allah swt meletakkan anda bersama-sama dengan syeikh seperti itu, seluruh kehidupan anda akan berubah supaya anda tetap di atas jalan istighfar iaitu sentiasa memohon keampunan kepada Allah swt. Tidak ternilai kesyukuran atas kurniaan dan nikmat yang besar ini dianugerahkan Allah.

Semoga Allah swt membangkitkan kita bersama orang-orang tua kita di Hari Pembalasan dengan bertemankan al-Habib di bawah Liwa’ al-Hamd (Bendera Pujian) dari Habib al-A’zam Nabi kita yang dicintai dan dimuliakan Nabi Muhammad saw. Amin

Dengan limpahan salam dan doa,
Siddiq
http://mencariilahi.blogspot.com/

Advertisements

Responses

  1. Berusaha untuk mendekatkan diri dengan Allah SWT. Bagus!

  2. Assalamualaikum wbt.

    terima kasih kpd tuan yg empunya blog ini… ana terjemah artikel di atas dari iqra’ islamic publications. Ana telah cuba minta izin pihak iqra’ tapi tiada dapat reply dari mereka. Akan tetapi ana beritakan dari mana sumber tersebut di ambil.

    Ayat-ayat dalam kurungan itu adalah tambahan dari ana… Sekian..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: