Posted by: Habib Ahmad | 8 Februari 2012

Usah persenda sunnah nabi Muhammad s.a.w yang lengkap

Usah persenda sunnah nabi Muhammad s.a.w yang lengkap

Posted by epondok di Februari 8, 2012

Rate This

 

Tulisan Mohd Hasan Adli Yahaya

SEDAR atau tidak, kita memasuki bulan Rabiulawal, iaitu bulan kelahiran baginda Rasulullah SAW. Bulan di mana bermulanya limpahan rahmat dan cahaya untuk seluruh alam.

Pada bulan ini ramai orang akan berbicara mengenai penghayatan sunnah dan sirah baginda. Pelbagai unjuran serta nasihat akan didengar penceramah jika kita menghadiri majlis ilmu.

Mungkin sebelum ini kita mengamalkan sunnah Rasulullah. Mungkin juga kita mengamalkan sebahagian daripada prinsip amalan dianjurkan Islam, tetapi pada masa sama kurang penghayatan mengenai sunnah itu sendiri.

Tidak syak lagi al-Quran dan sunnah adalah benar serta menjadi panduan bagi umat Islam akhir zaman.

Ketika menyampaikan khutbah terakhir di padang Arafah, baginda bersabda: “Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang jika kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah al-Quran dan sunnahku.” Begitu besar jaminan dijanjikan baginda kepada sesiapa yang mengikuti ajaran al-Quran dan sunnah. Mereka yang menghayati maksud hadis ini pasti meniti jalan keredaan Allah.

Namun bagi yang berpaling, mereka menempah jalan berduri membawa kepada kemurkaan Allah.

Click Here

Apa yang saya maksudkan mengenai kurang penghayatan sunnah atau prinsip Islam boleh dilihat menerusi amalan harian kita yang mungkin tidak disedari.

Contohnya, ada yang solat menepati sifat solat nabi daripada takbiratul ihram hingga ke salam, tetapi bekerja di pejabat menepati sifat orang malas dari jam lapan pagi hingga lima petang. Selalu saja mencari ruang untuk mencuri tulang dalam memikul amanah sebagai pekerja.

Ada juga yang tegas dengan hanya menerima hadis daripada perawi yang jujur lagi dipercayai, tetapi dia sendiri tidak jujur dan tidak boleh dipercayai apabila berinteraksi dengan orang lain.

Ada juga yang selalu sibuk menghadiri majlis ilmu untuk menghayati perintah agama menuntut ilmu, tetapi sayangnya tidak pandai menjaga hati dan hak jiran di sekitar kediamannya hingga sentiasa menjadi bahan umpatan komuniti setempat.

Tidak kurang juga kebanyakan umat Islam pada hari ini ‘memilih’ untuk mengamalkan sunnah serta ajaran Islam yang dirasakan sesuai untuk diamalkan.

Namun dalam masa sama, sengaja meninggalkan sebahagian sunnah serta prinsip Islam apabila terkena batang hidung sendiri.

Pengembaraan ke bumi Arab beberapa tahun lalu banyak memberi pengajaran kepada saya. Begitu juga hasil pengamatan saya sepanjang di Tanah Suci untuk mengerjakan haji, baru-baru ini.

Banyak tempat yang menyimpan sejarah peristiwa berlaku pada zaman Nabi SAW dihapuskan dengan alasan tidak mahu umat Islam yang datang ke Tanah Suci melakukan perkara bida’ah dan sesat.

Hal seperti ini sangat dititik beratkan kerana tidak mahu ada orang melakukan perkara yang menyalahi sunnah Rasulullah. Namun apabila tiba bab pernikahan, lain pula jadinya.

Jika anda lelaki tetapi tidak mempunyai harta, lupakan saja niat mendirikan rumah tangga pada usia muda. Saya pernah berbual dengan seorang Arab dan bertanyakan apakah yang perlu ada bagi seorang lelaki untuk mengahwini wanita? Dia menjawab, kebiasaannya keluarga wanita mahu lelaki menyediakan rumah, kereta, wang yang banyak serta lain-lain dan itu kebiasaan bagi masyarakat Arab.

Jadi tidak hairan lelaki Arab berkahwin pada usia lanjut setelah memenuhi syarat ini. Walhal, bukankah Islam itu mudah dan mahu perkara membabitkan perkahwinan dipermudahkan? Allah berfirman di dalam surah An-Nur ayat 32, bermaksud: “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurniaan-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat dan limpah kurnia-nya).” Masalah ini bukan saja berlaku di negara Arab tetapi juga negara kita hingga ada yang berkata, “Berzina lebih mudah daripada berkahwin.” Ini yang terjadi apabila kita tidak mengambil serta menghayati ajaran Islam secara keseluruhannya.

Tidak kurang juga golongan yang mempersendakan sunnah serta Islam kerana bagi mereka, sebahagian daripada ajaran Islam adalah kolot untuk dilaksanakan pada zaman moden ini.

Lebih sedih lagi, ada yang terang-terangan mempertikaikan tafsir al-Quran serta kitab ulama terdahulu. Bagi yang lebih berani, mereka memperjuangkan perkara terlarang yang diwahyukan Allah.

Contohnya, mereka mengamalkan perintah Allah dalam bab solat dan puasa tetapi melakukan perkara ditegah Islam seperti memakan harta anak yatim.

Perkara itu berlaku kerana mereka meragui kebenaran yang dibawa oleh Islam. Mereka melihat setiap sesuatu itu menggunakan pandangan akal dan seterusnya membuat pertimbangan menggunakan akal yang terbatas.

Bukankah setiap apa yang diwahyukan Allah, baik melalui al-Quran atau as-sunnah, dijamin kebenarannya? Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 2, bermaksud: “Kitab al-Quran ini, tidak ada sebarang keraguan padanya (mengenai datangnya daripada Allah dan kesempurnaannya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.” Marilah kita bersama mengamalkan keseluruhan sunnah dan ajaran Islam dalam kehidupan dengan tidak hanya mengamalkan sebahagiannya sahaja.

Posted by: Habib Ahmad | 5 Februari 2012

Maulidur Rasul

Posted by: Habib Ahmad | 5 Februari 2012

Setiap Sabtu di IKIM.FM

Posted by: Habib Ahmad | 3 Februari 2012

Menyubur rasa cinta pada nabi Muhammad s.a.w

Menyubur rasa cinta pada nabi Muhammad s.a.w

 

 

Oleh Mohd Fadly Samsudin

NABI Muhammad s.a.w mempunyai akhlak terpuji yang tidak ada tolok bandingnya. Malah musuh baginda daripada kalangan orang Arab Quraisy juga tidak pernah mempertikaikan budi pekertinya yang mulia itu.

Ketika hayatnya, Nabi Muhammad sentiasa membimbing sahabat dengan penuh kasih sayang dan bijaksana. Dalam pergaulannya seharian, kepemimpinan baginda membawa kesan yang amat mendalam terutama kepada empat sahabat utama iaitu Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman bin Affan dan Ali bin Abu Talib.

Anak keluarga miskin daripada keturunan bani Mutalib, Rasulullah s.a.w kehilangan ayah sebelum dilahirkan dan ibu ketika zaman kanak-kanak.

Kanak-kanak yang membesar dalam dunia yang serba kekurangan, dipilih Allah untuk memimpin ummah bagi membawa kebenaran dan membuang segala bentuk maksiat dan penipuan.
Baginda adalah rasul akhir zaman yang diutus bagi melengkapkan semua ajaran rasul terdahulu. Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud: “Perumpamaanku dengan rasul-rasul yang lain ibarat sebuah istana yang elok pembinaannya kecuali pada satu sudut yang masih kekurangan seketul bata…Akulah seketul bata itu dan akulah penutup segala nabi-nabi.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Detik pagi Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masihi menjadi saksi apabila lahir seorang bayi yang membawa rahmat ke seluruh alam.

Ibunya, Siti Aminah tidak pernah berasa penat atau sakit ketika mengandungkannya. Walaupun kita tidak pernah menatap wajah Nabi Muhammad, tarikh ulang tahun kelahirannya itu perlu menjadi tarikh penting bagi umat Islam mengingati sejarah perjuangan baginda.

Nabi Muhammad seorang yang sentiasa mengosongkan hatinya daripada segala sesuatu selain Allah di dunia ini. Sifat zuhudnya itu dapat dilihat daripada sikapnya yang tidak terpesona dengan limpahan harta dunia, kemasyhuran serta darjat.

Sentiasa banyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad kerana ia adalah tuntutan yang perlu kita laksanakan pada setiap masa. Sebelum berdoa, bacalah selawat kerana ia adalah kunci yang membuka kemurahan Allah kepada kita.

Maksud berselawat di sini ialah Allah akan memberi rahmat, hidayah dan keredaan-Nya kepada baginda. Bagi yang sentiasa mengucapkan selawat ke atas nabi, kehidupan seseorang itu pasti dipermudahkan, hatinya berasa tenteram, lapang rezekinya serta Allah akan memudahkan jalan ke syurga melalui syafaatnya.

Nasai Ibnu Hibban meriwayatkan, Nabi Muhammad s.a.w berpesan: “Sesungguhnya orang paling dekat denganku pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.”

Sambutan yang diraikan perlu dijadikan iktibar terhadap kesusahan baginda berjuang menegakkan kalimah Allah. Islam memandang cara terbaik menyambut Maulidur Rasul dengan menjadikan kisah sejarah baginda sebagai iktibar untuk diterjemahkan dalam kehidupan.

Mentaati sunnah baginda menggambarkan perasaan sayang kita kepada Nabi s.a.w. Ini termasuk menjaga perkataan dan perbuatan kita. Allah s.w.t memberi jaminan bahawa baginda adalah insan terbaik untuk dijadikan ikutan dan teladan bagi seluruh manusia.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguh�nya pada diri Rasulullah itu terdapat contoh ikutan yang baik bagi kamu…” (Surah al-Ahzab ayat 21).

Pensyarah Jabatan Bahasa Arab, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza), Mohd Shahrizal Nasir berkata, dalam kitab ‘Al-Bidayah wa al-Nihayah’ karangan Ibnu Kathir, ulama berselisih pendapat mengenai tarikh sebenar kelahiran Rasulullah.

“Perkara ini menunjukkan isu tarikh kelahiran Rasulullah adalah isu khilafiyah yang memerlukan kajian lanjut secara ilmiah. Namun, majoriti ulama dan sejarawan Islam bersepakat Rasulullah dilahirkan pada hari Isnin.

“Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abu Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah ditanya mengenai puasa sunat hari Isnin. Maka Baginda menjawab: “Hari itu (hari yang bersejarah kerana) padanya aku dilahirkan dan padanya aku diutus menjadi Rasul.” (Hadis riwayat Muslim)

“Berdasarkan hadis ini, secara jelas dapat difahami bahawa Rasulullah turut memuliakan hari kelahirannya. Baginda memuliakan hari itu dengan melakukan amalan baik yang tujuannya tidak lain untuk mendekatkan diri kepada Allah,” katanya.

Beliau berkata, mencintai dan menyayangi junjungan besar Rasulullah adalah satu hal yang amat dituntut dalam Islam.

“Perkara ini boleh difahami dengan jelas berdasarkan mafhum sabda Rasulullah yang bermaksud: “Belum sempurna iman seseorang daripada kamu, kecuali aku lebih dikasihinya berbanding dengan keluarganya, dan hartanya dan manusia keseluruhannya.” (Hadis riwayat Muslim)

“Menyayangi Rasulullah bukan perkara remeh kerana ia membabitkan iman. Cara menyayangi dan mengasihi Rasulullah bukan dengan hanya mengungkap kata-kata indah tetapi perlu dibuktikan dengan perbuatan.

“Wajar kita mengambil peluang sempena hari Maulid al-Rasul nanti untuk bermuhasabah diri. Adakah perlakuan kita selama ini sejajar dengan tindakan Rasulullah? Ini antara perso�alan yang perlu sama-sama kita jawab,” katanya.

Mohd Shahrizal berkata, sambutan Maulid al-Rasul yang disambut masyarakat Islam di Malaysia adalah amalan baik yang wajar diberi galakan.

“Pengisytiharan cuti umum oleh pihak pemerintah sempena Maulid al-Rasul adalah satu usaha baik, ditambah pula dengan aktiviti bercorak keagamaan yang menjamin kesan positif dalam masyarakat.

“Malah pihak media turut menyiarkan program siaran yang menjurus kepada usaha memperingati junjungan besar Nabi Muhammad. Ini dikira usaha baik dan wajar diberi pujian,” katanya.

Menurutnya, beberapa usaha perlu ditambah bagi menjadikan sambutan hari Maulid al-Rasul lebih bermakna dan bermanfaat kepada masyarakat.

“Umat Islam perlu didedahkan dengan sirah Rasulullah yang meliputi segenap aspek kehidupan untuk dicontohi. Seperti yang diketahui umum, Rasulullah menjadi contoh ikutan terbaik bagi umat Islam.

“Untuk memiliki akhlak terpuji, Rasulullah adalah contoh yang perlu dijadikan ikutan. Segala-galanya ditunjukkan dalam perilaku serta tutur kata baginda.

“Baginda mempamerkan contoh terbaik sebagai seorang anak, suami, peniaga, pemimpin masyarakat, perancang ekonomi, panglima angkatan perang dan ahli politik,” katanya.

Beliau berkata, masyarakat Islam khususnya di Malaysia perlu didedahkan dengan maklumat berkaitan sejarah serta perjalanan hidup baginda yang penuh dengan ranjau.

“Baginda mampu menjadi pendorong kepada umat Islam untuk terus bangkit memperjuangkan kesucian agama Allah terutama mempergiatkan usaha dakwah serta memperbanyakkan majlis ilmu.

“Hanya dengan ilmu, masyarakat akan faham betapa perlunya mencontohi keperibadian Rasulullah.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu sebaik-baik teladan bagi kamu (untuk diikuti) iaitu bagi orang yang mengharapkan (keredaan) Allah dan (kemuliaan hidup) di akhirat dan orang yang banyak mengingati Allah.” (Surah al-Ahzab, ayat 21).

“Perkara ini perlu diusahakan sekarang dan dilakukan secara berterusan. Ia tidak hanya terjadi pada satu hari (Maulid al-Rasul) sahaja.

“Barangkali sambutan memperingati hari kelahiran Rasulullah ini menjadi titik permulaan timbulnya rasa kasih kepada Rasulullah, seterusnya meletakkan baginda pada tempat yang teratas sekali iaitu sebagai ikon yang paling ideal.

Katanya, masyarakat juga perlu terus dinasihatkan supaya perkara yang baik tidak sekali-kali dicemari dengan perkara buruk dan dilarang Islam.

“Percampuran bebas antara lelaki dan perempuan, pembaziran wang dan
tenaga serta persembahan hiburan yang berlebihan antara perkara yang perlu dijauhkan,” katanya.

 

http://epondok.wordpress.com/2012/02/03/menyubur-rasa-cinta-pada-nabi-muhammad-s-a-w/

Habib Muchdor bin Muhammad Bin Syaikh Abu Bakar: Tak Gentar karena Benar PDF Print E-mail

“Yang saya harapkan adalah hebat kata Allah, bukan kata manusia. Andaikan saya tidak berhasil di dunia, yang penting berhasil di akhirat. Buat apa berhasil di dunia kalau tidak berhasil di akhirat.

 

 

“Siapa yang berada di depan rel, saya tubruk. Kalau mau selamat, naik ke gerbong.”

Ungkapan ini menjadi prinsip bagi figur kita kali ini. Untuk urusan membela kepentingan umat, tidak ada kata gentar baginya. Beliau adalah Habib Muchdor bin Muhammad bin Muchdor Bin Syaikh Abu Bakar, Tapos, Depok, Jawa Barat.

Bagi para muhibbin di wilayah Jawa Barat, nama Habib Muchdor sudah tidak asing. Bila di Jakarta masyarakat sangat mengenal nama Habib Rizieq sebagai benteng masyarakat dari kemaksiatan, di Jawa Barat Habib Muchdor adalah singa jalanan yang memporak-porandakan tempat-tempat kemaksiatan bersama aparat pemerintah dan masyarakat. Beliau adalah figur yang tidak diragukan lagi keberaniaannya dalam memerangi berbagai bentuk kemaksiatan di tengah-tengah masyarakat.

Habib Muchdor, yang lahir di Tapos pada tanggal 16 April 1956, sejak kecil sudah didik oleh orangtuanya untuk menjadi anak yang taat beragama dan berbakti kepada orangtua. Dan pendidikan sungguh mengkristal di dalam hatinya.

Bagi Habib Muchdor, taat kepada orangtua adalah prinsip utama dalam hidupnya. “’Anta wa maluka li-abika (Engkau dan hartamu adalah milik orangtuamu) adalah prinsip bagi saya dalam hal apa pun,” kata Habib Muchdor meyakinkan.

Itulah sebabnya, sejak belia, Habib Muchdor sudah berprinsip bahwa apa pun yang dikatakan oleh orangtuanya, pasti akan diikuti, yang bagi Habib Muchdor, sejak kedua orangtuanya berpisah, sosok sang ibulah yang menjadi pembentuk utama kepribadiannya. Sehingga tak mengherankan ketika sang ibu menyuruhnya berhenti dari SMEA, padahal waktu itu ia baru duduk di kelas 2, tanpa pikir panjang ia langsung mematuhinya.

Ketika itu, sang ibu, Syarifah Khadijah Al-Haddad, berharap agar Habib Muchdor mengkhususkan diri untuk memperdalam ilmu agama. Dan Jamiat Kheir, Tanah Abang, Jakarta, adalah tempat yang dijadikan tujuan sang ibu untuk menaruh harapan agar putranya kelak menjadi seorang penerus dakwah, yang telah diwariskan oleh kakeknya, Rasulullah SAW. Di Jamiat Kheir, Habib Muchdor menimba ilmu dari guru-guru utama, terutama para habib.

Di usia mudanya, Habib Muchdor pernah sukses menjadi seorang pengusaha. “Saya pernah punya toko elektronik di Jatinegara, tetapi, karena ibu saya tidak ridha, langsung saya tutup toko itu dan terjun ke dunia dakwah,” kenang Habib Muchdor.

Sejak tahun 1976, Habib Muchdor sudah mulai terjun ke tengah masyarakat untuk berdakwah di sela-sela kegiatan usahanya sebagai seorang pedagang. Di antaranya beliau sudah mempunyai Majelis Ratib di daerah Cipayung.

Setelah tokonya ditutup, sebagaimana harapan sang ibu, Habib Muchdor pun sepenuhnya terjun ke tengah masyarakat sebagai juru dakwah dan pengayom umat.
“Saya ini, ilmu nggak punya. Tapi soal mental, saya berani, karena berkah dari ibu,” kata Habib Muchdor merendah.

Dua Pondok Pesantren
Dalam perjalanannya, selain memimpin majelis ta`lim, ratib, dan shalawat, Habib Muchdor telah mendirikan dua pondok pesantren, Pondok Pesantren Al-Fakhriyah dan Pondok Pesantren Majelis Ratib dan Shalawat Al-Muchdor.

Pondok Pesantren Al-Fakhriyah, yang kini sudah memiliki lembaga pendidikan formal hingga tingkat menengah atas, berdiri di atas tanah wakaf seluas 5.000 meter persegi. Tanah ini pada awalnya adalah kebun melon milik Lurah Adang, Kelurahan …… (tanya Pak Tri), Tapos, Depok, Jawa Barat.

“Dulu di zaman Soeharto, saya bilang ke Pak Adang (yang waktu itu belum jadi lurah), ‘Ente kalau nanti jadi lurah, nih kebon bikin pesantren, ya…,” kata Habib Muchdor.

Dengan izin Allah, ucapan itu pun menjadi kenyataan. H. Adang terpilih menjadi lurah dan kebun melonnya pun diwakafkan untuk dibangun pesantren. Bersama Lurah Adang, tokoh pemerintah setempat, dan para aghniya muhibbin, Habib Muchdor mulai pembangunan pesantren. Hingga berdirilah pesantren putri dua lantai. Al-hamdulillah sekarang sudah tiga lantai.

“Santri yang belajar di Pesantren Al-Fakhriyah, syaratnya cuma mau pakai jilbab dan mau belajar. Semuanya gratis,” kata Habib Muchdor bersemangat.

Saat ini, pengelolaan Pesantren Al-Fakhriyah lebih banyak diserahkan kepada anak-anak Lurah Adang, yang banyak menjadi ustadzah, selain memang karena dikhususkan untuk santri putri. Dan dengan bantuan Lurah Adang sendiri, pesantren ini sudah memiliki beberapa ruko untuk dikontrakkan, yang hasilnya digunakan sebagai penopang kegiatan pesantren.

PP Al-Muchdor adalah lembaga yang cikal bakalnya adalah majelis ratib yang diadakan pada setiap malam Ahad di Cipayung. Di pondok inilah, tak kurang dari tiga sampai empat ratus jama’ah hadir dalam setiap pagelaran majelis yang diadakan pada setiap malam Ahad.

“Alhamdulillah, sekarang sudah ada tanah wakaf kurang lebih 8.000 meter dari Bapak Bambang, insya Allah akan digunakan untuk pengembangan Pondok Pesantren Al-Muchdor. Dan insya Allah ini pesantren putranya,” kata Habib Muchdor optimistis.

Prinsip Dakwah
Dalam berdakwah, membela rakyat adalah prinsip utama bagi Habib Muchdor. “Kalau rakyat susah, saya akan bela rakyat. Siapa pun pemimpinnya silakan, yang penting jangan  membuat susah rakyat.”

Habib Muchdor mempertaruhkan jiwa raganya untuk menjadi yang terdepan dalam membela kepentingan rakyat. Hal itu di antaranya beliau tunjukkan dengan memberikan kritik tegas terhadap aparat pemerintah yang dianggap tidak berpihak kepada kepentingan rakyat. Bahkan, beliau tidak pernah takut menghadapi siapa pun, termasuk oknum kekuasaan, di saat harus turun bersama masyarakat memerangi kemaksiatan, terutama memerangi narkoba.

Ketika berada di atas podium, tidak seorang pun yang dapat mencegah Habib Muchdor untuk mengkritik siapa pun. Bahkan di zaman Orde Baru, beliau sudah sangat keras mengkritisi pemerintah.

“Kalau sudah salam, prinsip saya: Siapa yang di rel, saya tubruk. Kalau mau selamat, naik ke gerbong,” katanya.

Mengenai ceramahnya yang terkesan main-main, Habib Muchdor menegaskan, “Saya ceramah memang seolah main-main, tapi hati saya tidak. Itu sudah jadi ciri dan bakat saya. Dalam berceramah, saya harus mengikuti mustami` (pendengar). Apa maunya hadirin? Bukan hadirin yang harus ikut saya. Agar bisa diterima oleh masyarakat, orang ceramah itu kayak orang mancing. Kita harus ikuti apa yang ikan mau, jangan ikan ikut kita.”

Meskipun keras, Habib Muchdor tidak pernah hantam kromo. Dalam setiap gerakannya membasmi kemaksiatan, beliau selalu bergerak dan bertindak bersama masyarakat dan aparat yang berwenang. Karena itulah, meskipun tegas terhadap kemaksiatan, Habib Muchdor tidak pernah dipermasalahkan oleh pihak kepolisian, misalnya.

Akhir-akhir ini terlihat jelas merosotnya akhlaq generasi muda. Maka, menurut Habib Muchdor, harus muncul ulama-ulama yang tidak hanya sibuk menjual “sorban” dan mudah dibeli oleh kepentingan-kepentingan tertentu. Dibutuhkan ulama yang `amilin, yang memikirkan kepentingan dan keselamatan umat, bukan ulama yang “ngambilin”.

Habib Muchdor berusaha memberikan contoh. Dalam acara-acara besar dakwah yang digelarnya, beliau tidak pernah meminta-minta. “Saya nggak pernah minta-minta sama siapa pun. Bila ada yang datang memberi bantuan, itu semua Allah yang menggerakkan.”

Bahkan untuk perhelatan Haul Akbar Akbar tahunan yang diselenggarakan pada setiap bulan Muharram sejak tahun 1992, yang diberi nama “Pesta Merah Putih”, Habib Muchdor sengaja mengeluarkan tabungannya selama setahun untuk biaya perhelatan itu. “Saya mengeluarkan dana dari usaha saya satu tahun untuk satu malam, dan pahalanya saya hadiahkan untuk Ibu,” kata Habib Muchdor.

Perhelatan akbar ini bukan hanya menunjukkan bakti beliau kepada sang ibu, tapi juga menjadi teladan bagi masyarakat agar tidak perlu takut kekurangan rizqi ketika kita berada di jalan yang diridhai Allah.

“Orang yang beriman tidak perlu takut kekurangan rizqi, karena kita punya Allah. Hanya orang yang tidak yakin kepada Allah yang takut kekurangan.”

Dipeluk Pak Harto 
Buah dari ketulusan Habib Muchdor ini, bukan hanya masyarakat yang simpatik dan kagum kepada beliau, bahkan Presiden Soeharto pun pernah memeluk beliau dan mengatakan simpati terhadap upaya beliau menyelenggarakan perhelatan akbar  “Merah Putih”.

“Alhamdulillah, para pejabat teras negara juga senang sama saya, demikian pula petinggi-petinggi parpol,” katanya.

Meski begitu, ia tidak pernah memanfaatkan kedekatannya dengan para pejabat untuk keuntungannya pribadi. Rumahnya yang sekarang ditempatinya, misalnya, tidak mewah untuk ukuran seorang ulama yang dekat dengan pejabat-pejabat ternama. Terlihat biasa saja.

Semua yang didapatnya dari kedekatannya dengan para pejabat itu diperuntukkan bukan hanya kepada jama’ah, tapi juga kepada warga pada umumnya.

Habib Muchdor berpesan kepada umat, warna boleh beda, partai boleh beda, gubernur boleh beda, tapi persatuan harus selalu dijaga, demi kejayaan bangsa dan negara. Dan dalam “Merah Putih” itu terkandung makna persatuan.

Kepada pemerintah ia berpesan, cintai rakyat, sayangi rakyat, jangan tipu rakyat.
Sedang untuk para ulama, Habib Muchdor juga berpesan agar mereka menghidupkan agama, bukan menumpang hidup pada agama.

Ketika ditanya tentang patokan kesuksesan, Habib Muchdor menegaskan, “Yang saya harapkan adalah hebat kata Allah, bukan kata manusia. Andaikan saya tidak berhasil di dunia, yang penting berhasil di akhirat. Buat apa berhasil di dunia kalau tidak berhasil di akhirat.”

TR, MS

Posted by: Habib Ahmad | 2 Februari 2012

Majalah Al Kisah Terkini

Jawapan Prof Dr As Sayyid Muhammad Al Maliki tentang Maulidurrasul s.a.w

Sumber:http://madinatulilmi.com

Pada bulan Rabiul Awwal ini kita menyaksikan di belahan dunia islam, kaum muslimin merayakan Maulid, Kelahiran Nabi Muhammad Saw dengan cara dan adat yang mungkin beraneka ragam dan berbeda-beda. Tetapi tetap pada satu tujuan, yaitu memperingati kelahiran Nabi mereka dan menunjukkan rasa suka cita dan bergembira dengan kelahiran beliau Saw. Tak terkecuali di negara kita Indonesia, di kota maupun di desa masyarakat begitu antusias melakukan perayaan tersebut.
Demikian pemandangan yang kita saksikan setiap datang bulan Rabiul awwal.
Telah ratusan tahun kaum muslimin merayakan maulid Nabi Saw, Insan yang paling mereka cintai. Tetapi hingga kini masih ada saja orang yang menolaknya dengan berbagai hujjah. Diantaranya mereka mengatakan, orang-orang yang mengadakan peringatan Maulid Nabi menjadikannya sebagai ‘Id (Hari Raya) yang syar’i, seperti ‘Idul Fitri dan ‘Idul Adha. Padahal, peringatan itu, menurut mereka, bukanlah sesuatu yang berasal dari ajaran agama. Benarkah demikian? Apakah yang mereka katakan itu sesuai dengan prinsip-prinsip agama, ataukah justru sebaliknya?
Di antara ulama kenamaan di dunia yang banyak menjawab persoalan-persoalan seperti itu, yang banyak dituduhkan kepada kaum Ahlussunnah wal Jama’ah, adalah As Sayyid Al Muhaddits Al Imam Muhammad bin Alawi Al Maliki. Berikut ini kami nukilkan uraian dan ulasan beliau mengenai hal tersebut sebagaimana termaktub dalam kitab beliau Dzikrayat wa Munasabat dan Haul al Ihtifal bi Dzikra Maulid An Nabawi Asy Syarif.
Hari Maulid Nabi SAW lebih besar, lebih agung, dan lebih mulia daripada ‘Id. ‘Idul Fitri dan ‘Idul Adha hanya berlangsung sekali dalam setahun, sedangkan peringatan Maulid Nabi SAW, mengingat beliau dan sirahnya, harus berlangsung terus, tidak terkait dengan waktu dan tempat.
Hari kelahiran beliau lebih agung daripada ‘Id, meskipun kita tidak menamainya ‘Id. Mengapa? Karena beliaulah yang membawa ‘Id dan berbagai kegembiraan yang ada di dalamnya. Karena beliau pula, kita memiliki hari-hari lain yang agung dalam Islam. Jika tidak ada kelahiran beliau, tidak ada bi’tsah (dibangkitkannya beliau sebagai rasul), Nuzulul Quran (turunnya AI-Quran), Isra Mi’raj, hijrah, kemenangan dalam Perang Badar, dan Fath Makkah (Penaklukan Makkah), karena semua itu berhubungan dengan beliau dan dengan kelahiran beliau, yang merupakan sumber dari kebaikan-kebaikan yang besar.
Banyak dalil yang menunjukkan bolehnya memperingati Maulid yang mulia ini dan berkumpul dalam acara tersebut, di antaranya yang disebutkan oleh Prof. DR. As Sayyid Muhammad bin Alawi Al-Maliki. Sebelum mengemukakan dalil-dalil tersebut, beliau menjelaskan beberapa hal yang berkaitan dengan peringatan Maulid.
Pertama, kita memperingati Maulid Nabi SAW bukan hanya tepat pada hari kelahirannya, melainkan selalu dan selamanya, di setiap waktu dan setiap kesempatan ketika kita mendapatkan kegembiraan, terlebih lagi pada bulan kelahiran beliau, yaitu Rabi’ul Awwal, dan pada hari kelahiran beliau, hari Senin. Tidak layak seorang yang berakal bertanya, “Mengapa kalian memperingatinya?” Karena, seolah-olah ia bertanya, “Mengapa kalian bergembira dengan adanya Nabi SAW?”.
Apakah sah bila pertanyaan ini timbul dari seorang muslim yang mengakui bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu utusan Allah? Pertanyaan tersebut adalah pertanyaan yang bodoh dan tidak membutuhkan jawaban. Seandainya pun saya, misalnya, harus menjawab, cukuplah saya menjawabnya demikian, “Saya memperingatinya karena saya gembira dan bahagia dengan beliau, saya gembira dengan beliau karena saya mencintainya, dan saya mencintainya karena saya seorang mukmin”.
Kedua, yang kita maksud dengan peringatan Maulid adalah berkumpul untuk mendengarkan sirah beliau dan mendengarkan pujian-pujian tentang diri beliau, juga memberi makan orangorang yang hadir, memuliakan orangorang fakir dan orang-orang yang membutuhkan, serta menggembirakan hati orang-orang yang mencintai beliau.
Ketiga, kita tidak mengatakan bahwa peringatan Maulid itu dilakukan pada malam tertentu dan dengan cara tertentu yang dinyatakan oleh nash-nash syariat secara jelas, sebagaimana halnya shalat, puasa, dan ibadah yang lain. Tidak demikian. Peringatan Maulid tidak seperti shalat, puasa, dan ibadah. Tetapi juga tidak ada dalil yang melarang peringatan ini, karena berkumpul untuk mengingat Allah dan Rasul-Nya serta hal-hal lain yang baik adalah sesuatu yang harus diberi perhatian semampu kita, terutama pada bulan Maulid.
Keempat, berkumpulnya orang untuk memperingati acara ini adalah sarana terbesar untuk dakwah, dan merupakan kesempatan yang sangat berharga yang tak boleh dilewatkan. Bahkan, para dai dan ulama wajib mengingatkan umat tentang Nabi, baik akhlaqnya, hal ihwalnya, sirahnya, muamalahnya, maupun ibadahnya, di samping menasihati mereka menuju kebaikan dan kebahagiaan serta memperingatkan mereka dari bala, bid’ah, keburukan, dan fitnah.
Yang pertama merayakan Maulid Nabi SAW adalah shahibul Maulid sendiri, yaitu Nabi SAW, sebagaimana yang disebutkan dalam hadits shahih yang diriwayatkan Muslim bahwa, ketika ditanya mengapa berpuasa di hari Senin, beliau menjawab, “Itu adalah hari kelahiranku.” Ini nash yang paling nyata yang menunjukkan bahwa memperingati Maulid Nabi adalah sesuatu yang dibolehkan syara’.
Dalil-dalil Maulid
Banyak dalil yang bisa kita jadikan sebagai dasar diperbolehkannya memperingati kelahiran Nabi Muhammad SAW .
Pertama, peringatan Maulid Nabi SAW adalah ungkapan kegembiraan dan kesenangan dengan beliau. Bahkan orang kafir saja mendapatkan manfaat dengan kegembiraan itu (Ketika Tsuwaibah, budak perempuan Abu Lahab, paman Nabi, menyampaikan berita gembira tentang kelahiran sang Cahaya Alam Semesta itu, Abu Lahab pun memerdekakannya. Sebagai tanda suka cita. Dan karena kegembiraannya, kelak di alam baqa’ siksa atas dirinya diringankan setiap hari Senin tiba. Demikianlah rahmat Allah terhadap siapa pun yang bergembira atas kelahiran Nabi, termasuk juga terhadap orang kafir sekalipun. Maka jika kepada seorang yang kafir pun Allah merahmati, karena kegembiraannya atas kelahiran sang Nabi, bagaimanakah kiranya anugerah Allah bagi umatnya, yang iman selalu ada di hatinya?)
Kedua, beliau sendiri mengagungkan hari kelahirannya dan bersyukur kepada Allah pada hari itu atas nikmatNya yang terbesar kepadanya.
Ketiga, gembira dengan Rasulullah SAW adalah perintah AI-Quran. Allah SWT berfirman, “Katakanlah, ‘Dengan karunia Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira’.” (QS Yunus: 58). Jadi, Allah SWT menyuruh kita untuk bergembira dengan rahmat-Nya, sedangkan Nabi SAW merupakan rahmat yang terbesar, sebagaimana tersebut dalam Al-Quran, “Dan tidaklah Kami mengutusmu melainkan sebagai rahmat bagi semesta alam.” (QS Al-Anbiya’: 107).
Keempat, Nabi SAW memperhatikan kaitan antara waktu dan kejadian-kejadian keagamaan yang besar yang telah lewat. Apabila datang waktu ketika peristiwa itu terjadi, itu merupakan kesempatan untuk mengingatnya dan mengagungkan harinya.
Kelima, peringatan Maulid Nabi SAW mendorong orang untuk membaca shalawat, dan shalawat itu diperintahkan oleh Allah Ta’ala, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kalian untuknya dan ucapkanlah salam sejahtera kepadanya.” (QS Al-Ahzab: 56).
Apa saja yang mendorong orang untuk melakukan sesuatu yang dituntut oleh syara’, berarti hal itu juga dituntut oleh syara’. Berapa banyak manfaat dan anugerah yang diperoleh dengan membacakan salam kepadanya.
Keenam, dalam peringatan Maulid disebut tentang kelahiran beliau, mukjizat-mukjizatnya, sirahnya, dan pengenalan tentang pribadi beliau. Bukankah kita diperintahkan untuk mengenalnya serta dituntut untuk meneladaninya, mengikuti perbuatannya, dan mengimani mukjizatnya. Kitab-kitab Maulid menyampaikan semuanya dengan lengkap.
Ketujuh, peringatan Maulid merupakan ungkapan membalas jasa beliau dengan menunaikan sebagian kewajiban kita kepada beliau dengan menjelaskan sifat-sifatnya yang sempurna dan akhlaqnya yang utama.
Dulu, di masa Nabi, para penyair datang kepada beliau melantunkan qashidah-qashidah yang memujinya. Nabi ridha (senang) dengan apa yang mereka lakukan dan memberikan balasan kepada mereka dengan kebaikan-kebaikan. Jika beliau ridha dengan orang yang memujinya, bagaimana beliau tidak ridha dengan orang yang mengumpulkan keterangan tentang perangai-perangai beliau yang mulia. Hal itu juga mendekatkan diri kita kepada beliau, yakni dengan manarik kecintaannya dan keridhaannya.
Kedelapan, mengenal perangai beliau, mukjizat-mukjizatnya, dan irhash-nya (kejadian-kejadian luar biasa yang Allah berikan pada diri seorang rasul sebelum diangkat menjadi rasul), menimbulkan iman yang sempurna kepadanya dan menambah kecintaan terhadapnya.
Manusia itu diciptakan menyukai hal-hal yang indah, balk fisik (tubuh) maupun akhlaq, ilmu maupun amal, keadaan maupun keyakinan. Dalam hal ini tidak ada yang lebih indah, lebih sempurna, dan lebih utama dibandingkan akhlaq dan perangai Nabi. Menambah kecintaan dan menyempurnakan iman adalah dua hal yang dituntut oleh syara’. Maka, apa saja yang memunculkannya juga merupakan tuntutan agama.
Kesembilan, mengagungkan Nabi SAW itu disyariatkan. Dan bahagia dengan hari kelahiran beliau dengan menampakkan kegembiraan, membuat jamuan, berkumpul untuk mengingat beliau, serta memuliakan orang-orang fakir, adalah tampilan pengagungan, kegembiraan, dan rasa syukur yang paling nyata.
Kesepuluh, dalam ucapan Nabi SAW tentang keutamaan hari Jum’at, disebutkan bahwa salah satu di antaranya adalah, “Pada hari itu Adam diciptakan:” Hal itu menunjukkan dimuliakannya waktu ketika seorang nabi dilahirkan. Maka bagaimana dengan hari di lahirkannya nabi yang paling utama dan rasul yang paling mulla?
Kesebelas, peringatan Maulid adalah perkara yang dipandang bagus oleh para ulama dan kaum muslimin di semua negeri dan telah dilakukan di semua tempat. Karena itu, ia dituntut oleh syara’, berdasarkan qaidah yang diambil dari hadits yang diriwayatkan Abdullah bin Mas’ud, “Apa yang dipandang balk oleh kaum muslimin, ia pun balk di sisi Allah; dan apa yang dipandang buruk oleh kaum muslimin, ia pun buruk di sisi Allah.”
Kedua belas, dalam peringatan Maulid tercakup berkumpulnya umat, dzikir, sedekah, dan pengagungan kepada Nabi SAW. Semua itu hal-hal yang dituntut oleh syara’ dan terpuji.
Ketiga belas, Allah SWT berfirman, “Dan semua kisah dari rasul-rasul, Kami
ceritakan kepadamu, yang dengannya Kami teguhkan hatimu:’ (QS Hud: 120). Dari ayat ini nyatalah bahwa hikmah dikisahkannya para rasul adalah untuk meneguhkan hati Nabi. Tidak diragukan lagi bahwa saat ini kita pun butuh untuk meneguhkan hati kita dengan berita-berita tentang beliau, lebih dari kebutuhan beliau akan kisah para nabi sebelumnya.
Keempat belas, tidak semua yang tidak pernah dilakukan para salaf dan tidak ada di awal Islam berarti bid’ah yang munkar dan buruk, yang haram untuk dilakukan dan wajib untuk ditentang. Melainkan apa yang “baru” itu (yang belum pernah dilakukan) harus dinilai berdasarkan dalii-dalil syara’.
Kelima belas, tidak semua bid’ah itu diharamkan. Jika haram, niscaya haramlah pengumpulan Al-Quran, yang dilakukan Abu Bakar, Umar, dan Zaid, dan penulisannya di mushaf-mushaf karena khawatir hilang dengan wafatnya para sahabat yang hafal Al-Quran. Haram pula apa yang dilakukan Umar ketika mengumpulkan orang untuk mengikuti seorang imam ketika melakukan shalat Tarawih, padahal ia mengatakan, “Sebaik-baik bid’ah adalah ini.” Banyak lagi perbuatan baik yang sangat dibutuhkan umat akan dikatakan bid’ah yang haram apabila semua bid’ah itu diharamkan.
Keenam belas, peringatan Maulid Nabi, meskipun tidak ada di zaman Rasulullah SAW, sehingga merupakan bid’ah, adalah bid’ah hasanah (bid’ah yang balk), karena ia tercakup di dalam dalil-dalil syara’ dan kaidah-kaidah kulliyyah (yang bersifat global).
Jadi, peringatan Maulid itu bid’ah jika kita hanya memandang bentuknya, bukan perinaan-perinaan amalan yang terdapat di dalamnya (sebagaimana terdapat dalam dalil kedua belas), karena amalan-amalan itu juga ada di masa Nabi.
Ketujuh belas, semua yang tidak ada pada awal masa Islam dalam bentuknya tetapi perincian-perincian amalnya ada, juga dituntut oleh syara’. Karena, apa yang tersusun dari hal-hal yang berasal dari syara’, pun dituntut oleh syara’.
Kedelapan belas, Imam Asy-Syafi’i mengatakan, “Apa-apa yang baru (yang belum ada atau dilakukan di masa Nabi SAW) dan bertentangan dengan Kitabullah, sunnah, ijmak, atau sumber lain yang dijadikan pegangan, adalah bid’ah yang sesat. Adapun suatu kebaikan yang baru dan tidak bertentangan dengan yang tersebut itu, adalah terpuji “
Kesembilan belas, setiap kebaikan yang tercakup dalam dalil-dalil syar’i dan tidak dimaksudkan untuk menyalahi syariat dan tidak pula mengandung suatu kemunkaran, itu termasuk ajaran agama.
Keduapuluh, memperingati Maulid Nabi SAW berarti menghidupkan ingatan (kenangan) tentang Rasulullah, dan itu menurut kita disyariatkan dalam Islam. Sebagaimana yang Anda lihat, sebagian besar amaliah haji pun menghidupkan ingatan tentang peristiwa-peristiwa terpuji yang telah lalu.
Kedua puluh satu, semua yang disebutkan sebelumnya tentang dibolehkannya secara syariat peringatan Maulid Nab! SAW hanyalah pada peringatan-peringatan yang tidak disertai perbuatan-perbuatan munkar yang tercela, yang wajib ditentang.
Adapun jika peringatan Maulid mengandung hal-hal yang disertai sesuatu yang wajib diingkari, seperti bercampurnya laki-laki dan perempuan, dilakukannya perbuatanperbuatan yang terlarang, dan banyaknya pemborosan dan perbuatan-perbuatan lain yang tidak diridhai Shahibul Maulid, tak diragukan lagi bahwa itu diharamkan. Tetapi keharamannya itu bukan pada peringatan Maulidnya itu sendiri, melainkan pada hal-hal yang terlarang tersebut
Posted by: Habib Ahmad | 2 Februari 2012

Rasulullah SAW Dekat Di Jiwa dan Hati

Posted by: Habib Ahmad | 2 Februari 2012

Keadaan Lapar Rasulullah SAW

Keadaan Lapar Rasulullah SAW

Muslim dan Tarmidzi telah meriwayatkan dari An-Nu’man bin Basyir ra. dia berkata: Bukankah kamu sekarang mewah dari makan dan minum, apa saja yang kamu mau kamu mendapatkannya? Aku pernah melihat Nabi kamu Muhammad SAW hanya mendapat korma yang buruk saja untuk mengisi perutnya!

Dalam riwayat Muslim pula dari An-Nu’man bin Basyir ra. katanya, bahwa pada suatu ketika Umar ra. menyebut apa yang dinikmati manusia sekarang dari dunia! Maka dia berkata, aku pernah melihat Rasulullah SAW seharian menanggung lapar, karena tidak ada makanan, kemudian tidak ada yang didapatinya pula selain dari korma yang buruk saja untuk mengisi perutnya.

Suatu riwayat yang diberitakan oleh Abu Nu’aim, Khatib, Ibnu Asakir dan Ibnun-Najjar dari Abu Hurairah ra. dia berkata: Aku pernah datang kepada Rasulullah SAW ketika dia sedang bersembahyang duduk, maka aku pun bertanya kepadanya: Ya Rasulullah! Mengapa aku melihatmu bersembahyang duduk, apakah engkau sakit? jawab beliau: Aku lapar, wahai Abu Hurairah! Mendengar jawaban beliau itu, aku terus menangis sedih melihatkan keadaan beliau itu. Beliau merasa kasihan melihat aku menangis, lalu berkata: Wahai Abu Hurairah! jangan menangis, karena beratnya penghisaban nanti di hari kiamat tidak akan menimpa orang yang hidupnya lapar di dunia jika dia menjaga dirinya di kehidupan dunia. (Kanzul Ummal 4:41)

Ahmad meriwayatkan dari Aisyah ra. dia berkata: Sekali peristiwa keluarga Abu Bakar ra. (yakni ayahnya) mengirim (sop) kaki kambing kepada kami malam hari, lalu aku tidak makan, tetapi Nabi SAW memakannya – ataupun katanya, beliau yang tidak makan, tetapi Aisyah makan, lalu Aisyah ra. berkata kepada orang yang berbicara dengannya: Ini karena tidak punya lampu. Dalam riwayat Thabarani dengan tambahan ini: Lalu orang bertanya: Hai Ummul Mukminin! Apakah ketika itu ada lampu? Jawab Aisyah: Jika kami ada minyak ketika itu, tentu kami utamakan untuk dimakan.
(At-Targhib Wat-Tarhib 5:155; Kanzul Ummal 5:155)

Abu Ya’la memberitakan pula dari Abu Hurairah ra. katanya: Ada kalanya sampai berbulan-bulan berlalu, namun di rumah-rumah Rasulullah SAW tidak ada satu hari pun yang berlampu, dan dapurnya pun tidak berasap. Jika ada minyak dipakainya untuk dijadikan makanan. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:154; Majma’uz Zawatid 10:325)

Bukhari dan Muslim meriwayatkan pula dari Urwah dari Aisyah ra. dia berkata: Demi Allah, hai anak saudaraku (Urwah anak Asma, saudara perempuan Aisyah), kami senantiasa memandang kepada anak bulan, bulan demi bulan, padahal di rumah-rumah Rasulullah SAW tidak pernah berasap. Berkata Urwah: Wahai bibiku, jadi apalah makanan kamu? Jawab Aisyah: Korma dan air sajalah, melainkan jika ada tetangga-tetangga Rasulullah SAW dari kaum Anshar yang membawakan buat kami makanan. Dan memanglah kadang-kadang mereka membawakan kami susu, maka kami minum susu itu sebagai makanan. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:155)

Ibnu Jarir meriwayatkan dari Aisyah ra. katanya: sering kali kita duduk sampai empat puluh hari, sedang di rumah kami tidak pernah punya lampu atau dapur kami berasap. Maka orang yang mendengar bertanya: Jadi apa makanan kamu untuk hidup? Jawab Aisyah: Korma dan air saja, itu pun jika dapat. (Kanzul Ummal 4:3

Tarmidzi memberitakan dari Masruq, katanya: Aku pernah datang menziarahi Aisyah ra. lalu dia minta dibawakan untukku makanan, kemudian dia mengeluh: Aku mengenangkan masa lamaku dahulu. Aku tidak pernah kenyang dan bila aku ingin menangis, aku menangis sepuas-puasnya! Tanya Masruq: Mengapa begitu, wahai Ummul Mukminin?! Aisyah menjawab: Aku teringat keadaan di mana Rasulullah SAW telah meninggalkan dunia ini! Demi Allah, tidak pernah beliau kenyang dari roti, atau daging dua kali sehari.
(At-Targhib Wat-Tarhib 5:14

Dalam riwayat Ibnu Jarir lagi tersebut: Tidak pernah Rasulullah SAW kenyang dari roti gandum tiga hari berturut-turut sejak beliau datang di Madinah sehingga beliau meninggal dunia. Di lain lain versi: Tidak pernah kenyang keluarga Rasulullah SAW dari roti syair dua hari berturut-turut sehingga beliau wafat. Dalam versi lain lagi: Rasulullah SAW telah meninggal dunia, dan beliau tidak pernah kenyang dari korma dan air.
(Kanzul Ummal 4:3

Dalam riwayat lain yang dikeluarkan oleh Baihaqi telah berkata Aisyah ra.: Rasulullah SAW tidak pernah kenyang tiga hari berturut-turut, dan sebenarnya jika kita mau kita bisa kenyang, akan tetapi beliau selalu mengutamakan orang lain yang lapar dari dirinya sendiri. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:149)

Ibnu Abid-Dunia memberitakan dari Al-Hasan ra. secara mursal, katanya: Rasulullah SAW selalu membantu orang dengan tangannya sendiri, beliau menampal bajunya pun dengan tangannya sendiri, dan tidak pernah makan siang dan malam secara teratur selama tiga hari berturut-turut, sehingga beliau kembali ke rahmatullah. Bukhari meriwayatkan dari Anas ra. katanya: Tidak pernah Rasulullah SAW makan di atas piring, tidak pernah memakan roti yang halus hingga beliau meninggal dunia. Dalam riwayat lain: Tidak pernah melihat daging yang sedang dipanggang (maksudnya tidak pernah puas makan daging panggang). (At-Targhib Wat-Tarhib 5:153)

Tarmidzi memberitakan dari Ibnu Abbas ra. katanya: Rasulullah SAW sering tidur malam demi malam sedang keluarganya berbalik-balik di atas tempat tidur karena kelaparan, karena tidak makan malam. Dan makanan mereka biasanya dari roti syair yang kasar. Bukhari pula meriwayatkan dari Abu Hurairah ra. katanya: Pernah Rasulullah SAW mendatangi suatu kaum yang sedang makan daging bakar, mereka mengajak beliau makan sama, tetapi beliau menolak dan tidak makan. Dan Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah SAW meninggal dunia, dan beliau belum pernah kenyang dari roti syair yang kasar keras itu. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:148 dan 151)

Pernah Fathimah binti Rasulullah SAW datang kepada Nabi SAW membawa sepotong roti syair yang kasar untuk dimakannya. Maka ujar beliau kepada Fathimah ra: Inilah makanan pertama yang dimakan ayahmu sejak tiga hari yang lalu! Dalam periwayatan Thabarani ada tambahan ini, yaitu: Maka Rasulullah SAW pun bertanya kepada Fathimah: Apa itu yang engkau bawa, wahai Fathimah?! Fathimah menjawab: Aku membakar roti tadi, dan rasanya tidak termakan roti itu, sehingga aku bawakan untukmu satu potong darinya agar engkau memakannya dulu! (Majma’uz Zawa’id 10:312)

Ibnu Majah dan Baihaqi meriwayatkan pula dari Abu Hurairah ra. katanya: Sekali peristiwa ada orang yang membawa makanan panas kepada Rasulullah SAW maka beliau pun memakannya. Selesai makan, beliau mengucapkan: Alhamdulillah! Inilah makanan panas yang pertama memasuki perutku sejak beberapa hari yang lalu. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:149)

Bukhari meriwayatkan dari Sahel bin Sa’ad ra. dia berkata: Tidak pernah Rasulullah SAW melihat roti yang halus dari sejak beliau dibangkitkan menjadi Utusan Allah hingga beliau meninggal dunia. Ada orang bertanya: Apakah tidak ada pada zaman Nabi SAW ayak yang dapat mengayak tepung? Jawabnya: Rasulullah SAW tidak pernah melihat ayak tepung dari sejak beliau diutus menjadi Rasul sehingga beliau wafat. Tanya orang itu lagi: Jadi, bagaimana kamu memakan roti syair yang tidak diayak terlebih dahulu? Jawabnya: Mula-mula kami menumbuk gandum itu, kemudian kami meniupnya sehingga keluar kulit-kulitnya, dan yang mana tinggal itulah yang kami campurkan dengan air, lalu kami mengulinya. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:153)

Tarmidzi memberitakan daripada Abu Talhah ra. katanya: Sekali peristiwa kami datang mengadukan kelaparan kepada Rasulullah SAW lalu kami mengangkat kain kami, di mana padanya terikat batu demi batu pada perut kami. Maka Rasulullah SAW pun mengangkat kainnya, lalu kami lihat pada perutnya terikat dua batu demi dua batu. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:156)

Ibnu Abid Dunia memberitakan dari Ibnu Bujair ra. dan dia ini dari para sahabat Nabi SAW Ibnu Bujair berkata: Pernah Nabi SAW merasa terlalu lapar pada suatu hari, lalu beliau mengambil batu dan diikatkannya pada perutnya. Kemudian beliau bersabda: Betapa banyak orang yang memilih makanan yang halus-halus di dunia ini kelak dia akan menjadi lapar dan telanjang di hari kiamat! Dan betapa banyak lagi orang yang memuliakan dirinya di sini, kelak dia akan dihinakan di akhirat. Dan betapa banyak orang yang menghinakan dirinya di sini, kelak dia akan dimuliakan di akhirat.’

Bukhari dan Ibnu Abid Dunia meriwayatkan dari Aisyah ra. dia berkata: Bala yang pertama-tama sekali berlaku kepada ummat ini sesudah kepergian Nabi SAW ialah kekenyangan perut! Sebab apabila sesuatu kaum kenyang perutnya, gemuk badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan merajalelalah syahwatnya!
(At-Targhib Wat-Tarhib 3:420).

Posted by: Habib Ahmad | 2 Februari 2012

Natijah Ibadat dan Kelazatannya

Natijah Ibadat dan Kelazatannya

 

Sayugialah hendaknya jangan sampai seseorang itu menganggap bahawa natijah sembahyangnya tidak boleh sampai ke peringkat qurratul-‘ain (cenderamata), sebab natijah ibadat-ibadat itu adalah semacam kelazatan bagi diri, sedang adat kebiasaan pula akan mencetuskan di dalam diri berbagai-bagai keindahan yang lebih aneh dari hal-hal yang disebutkan tadi.

Misalnya kita sering melihat penjudi yang muflis (bankrap) terkadang-kadang merasa gembira dan senang hati dengan perjudiannya, di mana ia menganggap bahawa kegembiraan orang yang tiada berjudi itu tidak seindah kegembiraannya yang berjudi, padahal perjudian itu akan merampas segala harta bendanya dan menghancurkan kerukunan rumahtangganya serta menjadikannya seorang muflis.

Namun demikian ia masih gemar dan cinta kepada perjudian juga, dan merasa senang dan enak ketika berjudi. Sebabnya boleh berlaku demikian ialah kerana perjudian itu telah berdarah daging dalam dirinya, dan ia telah terlalu biasa dengan perjudian dalam masa agak yang panjang.

Demikian pulalah dengan halnya orang yang suka bermain-main dengan burung merpati, kadangkala ia sanggup berdiri sepanjang hari di bawah terik panas matahari dengan menegakkan kedua belah kakinya tanpa merasa penat atau lelah, kerana hatinya sangat gembira melihat gerak geri burung-burung itu, berterbangan dan berkeliling di udara.

Kesemua ini adalah akibat dari adat dan kebiasaannya melakukan pekerjaan yang sama terus menerus dalam masa yang panjang, atau menyaksikan perkara itu bersama kawan-kawan dan rakan-rakan yang bergaul dengannya.

Jadi sekiranya nafsu itu, dengan jalan kebiasaannya saja, dapat merasa enak berbuat kebatilan, maka mengapa pula ia tidak boleh merasa enak juga untuk berbuat yang hak, bila ia dibiasakan berbuatnya dalam masa yang panjang dan memaksanya untuk mengerjakannya terus menerus.

Malahan kemuyulan nafsu kepada perbuatan-perbuatan yang jahat itu adalah menyimpang dari tabiat yang dikira sama seperti kemuyulannya kepada memakan tanah. Barangkali juga, jika manusia itu dibiasakan memakan tanah, nescaya ia akan berterusan memakannya.

Adapun kemuyulan manusia kepada hikmat dan kebijaksanaan serta cintakan Allah Ta’ala, makrifat dan beribadat kepadaNya adalah sama seperti kemuyulannya kepada makanan dan minuman. Itu adalah suatu kehendak tabiat hati dan ketentuan Ilahi. Sedangkan kemuyulannya kepada tuntutan-tuntutan syahwat adalah asing dari zatnya, dan semacam perkara yang baru mendatang kepada tabiatnya.

 

http://bimbinganmukmin.wordpress.com/2012/02/01/natijah-ibadat-dan-kelazatannya/

Posted by: Habib Ahmad | 1 Februari 2012

Sambutan Maulidurrasul Di Masjid Bandar Baru Batang Kali

Posted by: Habib Ahmad | 31 Januari 2012

FACEBOOK MAHABBAH RASULULLAH S.A.W

Menyemarakkan kedatangan Bulan Maulidurrasul dapatkan pelbagai koleksi2 artikel berkaitan Rasulullah SA.W.,video Cinta Rasul,Koleksi Selawat Nabi,Gambar barangan peninggalan Nabi, Qasidah/burdah dll di group :http://www.facebook.com/groups/286817568044033/

Posted by: Habib Ahmad | 31 Januari 2012

Sambutan Maulidirrasul di Yayasan al-Jenderami

« Newer Posts - Older Posts »

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 745 other followers